Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Bijeenkomst

Maatwerk in het onderwijs

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren. Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur…
Bijeenkomst

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

Inhoud: In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het…

Maatwerk in het onderwijs

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren. Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan? Hoe…

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

Inhoud: In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het kan gaan om eenmalige gebeurtenissen (zoals…

Maatwerk in het onderwijs

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren. Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan? Hoe…

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

Inhoud: In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het kan gaan om eenmalige gebeurtenissen (zoals…

Maatwerk in het onderwijs

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren. Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan? Hoe…

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

Inhoud: In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het kan gaan om eenmalige gebeurtenissen (zoals…
Bijeenkomst

Maatwerk in het onderwijs

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren. Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling…

Maatwerk in het onderwijs

Bijeenkomst
Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren. Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan? Hoe…

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

Bijeenkomst
Inhoud: In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het kan gaan om eenmalige gebeurtenissen (zoals…

Maatwerk in het onderwijs

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren. Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan? Hoe helpen we een leerling perspectief te houden op een diploma, terwijl diens motivatie voor school nog ver te zoeken is?…
Bijeenkomst

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

Inhoud: In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het kan gaan om eenmalige gebeurtenissen (zoals een ongeluk of een overlijden), of om langdurig stressvolle omstandigheden (bijv. opgroeien met een zieke ouder, een onveilige thuissituatie, (v)echtscheiding…
Bijeenkomst

Maatwerk in het onderwijs

Bijeenkomst
Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren. Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan? Hoe…

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

Bijeenkomst
Inhoud: In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het kan gaan om eenmalige gebeurtenissen (zoals…

Maatwerk in het onderwijs

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren. Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling…

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

Inhoud: In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en…

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs

Traumasensitieve leerlingbegeleiding

TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’

Maatwerk in het onderwijs
Traumasensitieve leerlingbegeleiding
TJG – verdiepingsdag ‘Uitdagende groep’
Overstap van PO naar VO
Artikel de Gelderlander over STORM-aanpak
Bijeenkomst gedragswetenschappers PO en VO
Vacature format
Inventarisatie nieuwkomers 2022-2023
OCW: werkagenda inclusief onderwijs 2035
Samenwerkingsovereenkomst Kansrijk opgroeien in Land van Cuijk

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren.

Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan?
Hoe helpen we een leerling perspectief te houden op een diploma, terwijl diens motivatie voor school nog ver te zoeken is?
Hoe sluiten we aan bij een leerling die in Engels al supergoed is, maar bij een groot deel van de andere vakken nog heel wat extra hulp kan gebruiken?
Ouders vragen om afstandsonderwijs, kan dat wel?
De leerling komt vaak ontregeld op school, hoe zorgen we dat hij desondanks de schooldag volhoudt? 

Herken je iets van het bovenstaande? Wil je graag tegemoet komen, maar vraag je je weleens af hoe je dit als school allemaal gerealiseerd kunt krijgen? Uitzonderingen vragen om tijd, organisatie en middelen. Wat moet er nou echt en waar ligt de grens?

Inhoud:

Met deze training bieden we een handreiking om mogelijkheden van maatwerk binnen je school te kunnen concretiseren. Dit aan de hand van zowel organisatorische, inhoudelijke als procedurele afwegingen in relatie tot het basisaanbod. Uitgangspunt daarbij is niet zozeer de intensiteit van het maatwerk zelf, maar wel wat het extra vraagt om dit maatwerk gerealiseerd te krijgen. Per school kan dit verschillen.

We gaan hierbij uit van drie niveaus:
1: Maatwerk binnen het basisaanbod.
2: Maatwerk binnen het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.
3: Maatwerk buiten het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.

Opzet:

De inhoud van deze training bestaat uit een theoretisch deel ter voorbereiding en een netwerkbijeenkomst voor uitwisseling van praktische voorbeelden van maatwerkaanbod binnen de scholen van ons eigen samenwerkingsverband.

Theorie
De deelnemers ontvangen vooraf een PowerPoint presentatie met audio. Deze dient vooraf bekeken en beluisterd te worden. Na aanmelding ontvangt iedere deelnemer hiervoor een link.

Uitwisselingsbijeenkomst
Na een gezamenlijke inleiding gaan de deelnemers uiteen in workshops. Deze worden in meerdere rondes aangeboden. Tussen elke workshopronde wordt een korte pauze ingelast. Tot slot is er een gezamenlijke afsluiting.
Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvangen de deelnemers een link om zich op te geven voor de workshops.
De workshops zullen worden gegeven door begeleiders passend onderwijs in samenwerking met één van hun scholen.

Opbrengsten:

Na afloop van deze scholing…
– heb je zicht op de ruimte binnen de wet- en regelgeving om maatwerk te kunnen realiseren binnen het VO;
– heb je aan de hand van organisatorische, inhoudelijke en procedurele afwegingen beter zicht op de mogelijkheden van maatwerk binnen je eigen school.

 

Overige informatie:

Doelgroep: Schoolleiders, (z)oco’s, GW’ers (VO en VSO)
Benodigdheden deelnemers: Huiswerkopdracht ter voorbereiding.
Deelnemers geven zich vooraf op voor de workshops die ze willen volgen op 15 oktober 2024.
Datum: dinsdag 15 oktober 2024
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Mathilde Schouten en Robin Stuart, beiden werkzaam als consulent bij het samenwerkingsverband. BPO’ers in dienst van het samenwerkingsverband en werkzaam op diverse scholen.

Inhoud:

In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het kan gaan om eenmalige gebeurtenissen (zoals een ongeluk of een overlijden), of om langdurig stressvolle omstandigheden (bijv. opgroeien met een zieke ouder, een onveilige thuissituatie, (v)echtscheiding van ouders, opgroeien in oorlogsgebied). Het zenuwstelsel raakt ontregeld, het gevoel van basisveiligheid wordt beschadigd en leerlingen gaan zich op een bepaalde manier manifesteren om zichzelf staande te houden.

Traumasensitief begeleiden is geen methodiek, maar een grondhouding. In deze workshop van twee middagen leer je hoe je traumasensitiviteit kunt inbouwen in je professionele houding en werkwijze. Je krijgt inzicht in hoe trauma wordt veroorzaakt en hoe leerlingen zichzelf leren beschermen tegen kwetsbaarheid. We besteden aandacht aan wat er in het zenuwstelsel van leerlingen gebeurt als spanning (te) hoog oploopt en hoe je dan een veilig anker kunt zijn. Het is een eerste aanzet om naar leerlingen te kijken door een ‘traumabril’.

Opzet:

Je krijgt een theoretische basis over de impact van trauma op het zenuwstelsel en op de psyche (en het gedrag) van leerlingen. Theorie wordt steeds afgewisseld met praktische, ervaringsgerichte oefeningen.

Opbrengsten:
Na afloop van deze scholing…
*ken je/ weet je…
– wat de impact van trauma is op het zenuwstelsel van de leerling
– hoe de impact zich manifesteert in gedrag van de leerling
– hoe je een veilig anker kunt zijn voor een leerling.
*kun je…
– duiden wat de beschermende functie is van ‘overleversgedrag’ bij leerlingen
– gedrag op een traumasensitieve manier bespreekbaar maken met leerlingen
*heb je…
– inzicht in het ontstaan van trauma
– inzicht in beschermingsmechanismen die leerlingen ontwikkelen
– een eerste houvast om met een (mogelijk) getraumatiseerde leerling in gesprek te gaan.

Overige informatie:

Doelgroep: VO professionals
Benodigdheden deelnemers: schrijfmateriaal
Datum: donderdag 13 en dinsdag 25 februari 2025
Tijd: 14.30 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 14.15 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Tanja van Roosmalen (1969) is rouwtherapeut, gespecialiseerd in kinderen en jongeren. Na acht jaar als orthopedagoog in een academisch ziekenhuis en vijftien jaar als ambulant begeleider in het onderwijs te hebben gewerkt met leerlingen met een levensbedreigende aandoening is zij zich verder gaan specialiseren in rouw na ingrijpend verlies. Dat doet ze vanuit haar eigen praktijk LEF Verliesbegeleiding, waar ze gezinnen, kinderen en jongeren ondersteunt, met name rondom ziekte en overlijden. Daarnaast is ze trainer, o.a. bij het Expertisecentrum Omgaan met Verlies. Haar ervaringen deelt ze ook regelmatig met publicaties in (social) media. In 2020 verscheen van haar het boek ‘Een pleister tegen tranen – ondersteuning van kinderen en jongeren met een ernstig zieke ouder’, dat ze samen schreef met dr. Riet Fiddelaers-Jaspers en Machteld Lavell (uitgeverij: In De Wolken). Op dit moment schrijft ze een boek over levend verlies bij ouders van kinderen met een beperking.

Deze verdiepingsdag kan alleen gevolgd worden door mensen die de basiscursus van teken je gesprek® al gevolgd hebben. Deze verdiepingsdag is alleen geschikt voor leerkrachten, mentoren en begeleiders in de onderbouw van het VO of met vaste profielklassen in de bovenbouw.

Inhoud

Met deze verdiepingsdag van Teken je gesprek met de uitdagende groep wordt je meegenomen in het gedachtengoed van het werken met Teken je gesprek in uitdagende groepen (geschikt voor de onderbouw van het VO en vaste profielklassen).

De verdiepingsdag wordt in de eerste maanden van het schooljaar gegeven. Op het moment dat duidelijk is dat een groep in de stormingsfase blijft zitten en geen veilige groepssfeer heeft kan je samen met de mentor of docent Teken je gesprek met uitdagende groepen toepassen. Je gaat als het ware een groepsreset uitvoeren.

Met de informatie uit deze verdiepingsdag kan je zelf dit traject opstarten. Daarna volgt een coachsessie. Daarin bespreken we welke stappen nodig zijn om vanuit de inventarisatie tot de confrontatie te komen en uiteindelijk de acties. Mocht het nodig zijn dan kan er nog een extra sessie ingepland worden.

Na de verdiepingsdag kan je aan de slag met een uitdagende groep. Deze groep ga jij begeleiden met de mentor of de leerkracht. De cursus leent zich het beste voor vaste mentorgroepen uit de onderbouw van het praktijkonderwijs, VMBO, HAVO of VWO.

Opzet en opbrengst

Na de startbijeenkomst van 4 uur volgt een online coachsessie om het traject met de uitdagende groep te bespreken, te monitoren en tips te geven voor het vervolg. Dit kan eventueel ook in tweetallen. Indien nodig kunnen er extra coachsessies worden ingekocht.

Na afloop van deze scholing…
* weet je hoe je met Teken je gesprek in samenwerking met de mentor of leerkracht een uitdagende groep kan ‘resetten’
* kan je de groep betrekken en eigenaar laten maken van het veranderproces
* kan je de groep aanzetten tot actie

Overige informatie

Doelgroep: eerdere deelnemers aan TJG basis
Benodigdheden deelnemers: Meenemen cursusmateriaal uit de basiscursus (stiften, gevoelenskaarten, kwaliteitenkaarten en helpende gedachten)
Datum: vrijdag 8 november 2024
Tijd: 09.00 tot 13.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Annemarie en Bianca zijn al meer dan 8 jaar trainer voor Teken je gesprek. Annemarie en Bianca zijn beiden werkzaam in het onderwijs en hebben ruime ervaring in het begeleiden van leerlingen en leerkrachten in zowel het PO als het VO.

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren.

Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan?
Hoe helpen we een leerling perspectief te houden op een diploma, terwijl diens motivatie voor school nog ver te zoeken is?
Hoe sluiten we aan bij een leerling die in Engels al supergoed is, maar bij een groot deel van de andere vakken nog heel wat extra hulp kan gebruiken?
Ouders vragen om afstandsonderwijs, kan dat wel?
De leerling komt vaak ontregeld op school, hoe zorgen we dat hij desondanks de schooldag volhoudt? 

Herken je iets van het bovenstaande? Wil je graag tegemoet komen, maar vraag je je weleens af hoe je dit als school allemaal gerealiseerd kunt krijgen? Uitzonderingen vragen om tijd, organisatie en middelen. Wat moet er nou echt en waar ligt de grens?

Inhoud:

Met deze training bieden we een handreiking om mogelijkheden van maatwerk binnen je school te kunnen concretiseren. Dit aan de hand van zowel organisatorische, inhoudelijke als procedurele afwegingen in relatie tot het basisaanbod. Uitgangspunt daarbij is niet zozeer de intensiteit van het maatwerk zelf, maar wel wat het extra vraagt om dit maatwerk gerealiseerd te krijgen. Per school kan dit verschillen.

We gaan hierbij uit van drie niveaus:
1: Maatwerk binnen het basisaanbod.
2: Maatwerk binnen het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.
3: Maatwerk buiten het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.

Opzet:

De inhoud van deze training bestaat uit een theoretisch deel ter voorbereiding en een netwerkbijeenkomst voor uitwisseling van praktische voorbeelden van maatwerkaanbod binnen de scholen van ons eigen samenwerkingsverband.

Theorie
De deelnemers ontvangen vooraf een PowerPoint presentatie met audio. Deze dient vooraf bekeken en beluisterd te worden. Na aanmelding ontvangt iedere deelnemer hiervoor een link.

Uitwisselingsbijeenkomst
Na een gezamenlijke inleiding gaan de deelnemers uiteen in workshops. Deze worden in meerdere rondes aangeboden. Tussen elke workshopronde wordt een korte pauze ingelast. Tot slot is er een gezamenlijke afsluiting.
Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvangen de deelnemers een link om zich op te geven voor de workshops.
De workshops zullen worden gegeven door begeleiders passend onderwijs in samenwerking met één van hun scholen.

Opbrengsten:

Na afloop van deze scholing…
– heb je zicht op de ruimte binnen de wet- en regelgeving om maatwerk te kunnen realiseren binnen het VO;
– heb je aan de hand van organisatorische, inhoudelijke en procedurele afwegingen beter zicht op de mogelijkheden van maatwerk binnen je eigen school.

 

Overige informatie:

Doelgroep: Schoolleiders, (z)oco’s, GW’ers (VO en VSO)
Benodigdheden deelnemers: Huiswerkopdracht ter voorbereiding.
Deelnemers geven zich vooraf op voor de workshops die ze willen volgen op 15 oktober 2024.
Datum: dinsdag 15 oktober 2024
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Mathilde Schouten en Robin Stuart, beiden werkzaam als consulent bij het samenwerkingsverband. BPO’ers in dienst van het samenwerkingsverband en werkzaam op diverse scholen.

Inhoud:

In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het kan gaan om eenmalige gebeurtenissen (zoals een ongeluk of een overlijden), of om langdurig stressvolle omstandigheden (bijv. opgroeien met een zieke ouder, een onveilige thuissituatie, (v)echtscheiding van ouders, opgroeien in oorlogsgebied). Het zenuwstelsel raakt ontregeld, het gevoel van basisveiligheid wordt beschadigd en leerlingen gaan zich op een bepaalde manier manifesteren om zichzelf staande te houden.

Traumasensitief begeleiden is geen methodiek, maar een grondhouding. In deze workshop van twee middagen leer je hoe je traumasensitiviteit kunt inbouwen in je professionele houding en werkwijze. Je krijgt inzicht in hoe trauma wordt veroorzaakt en hoe leerlingen zichzelf leren beschermen tegen kwetsbaarheid. We besteden aandacht aan wat er in het zenuwstelsel van leerlingen gebeurt als spanning (te) hoog oploopt en hoe je dan een veilig anker kunt zijn. Het is een eerste aanzet om naar leerlingen te kijken door een ‘traumabril’.

Opzet:

Je krijgt een theoretische basis over de impact van trauma op het zenuwstelsel en op de psyche (en het gedrag) van leerlingen. Theorie wordt steeds afgewisseld met praktische, ervaringsgerichte oefeningen.

Opbrengsten:
Na afloop van deze scholing…
*ken je/ weet je…
– wat de impact van trauma is op het zenuwstelsel van de leerling
– hoe de impact zich manifesteert in gedrag van de leerling
– hoe je een veilig anker kunt zijn voor een leerling.
*kun je…
– duiden wat de beschermende functie is van ‘overleversgedrag’ bij leerlingen
– gedrag op een traumasensitieve manier bespreekbaar maken met leerlingen
*heb je…
– inzicht in het ontstaan van trauma
– inzicht in beschermingsmechanismen die leerlingen ontwikkelen
– een eerste houvast om met een (mogelijk) getraumatiseerde leerling in gesprek te gaan.

Overige informatie:

Doelgroep: VO professionals
Benodigdheden deelnemers: schrijfmateriaal
Datum: donderdag 13 en dinsdag 25 februari 2025
Tijd: 14.30 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 14.15 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Tanja van Roosmalen (1969) is rouwtherapeut, gespecialiseerd in kinderen en jongeren. Na acht jaar als orthopedagoog in een academisch ziekenhuis en vijftien jaar als ambulant begeleider in het onderwijs te hebben gewerkt met leerlingen met een levensbedreigende aandoening is zij zich verder gaan specialiseren in rouw na ingrijpend verlies. Dat doet ze vanuit haar eigen praktijk LEF Verliesbegeleiding, waar ze gezinnen, kinderen en jongeren ondersteunt, met name rondom ziekte en overlijden. Daarnaast is ze trainer, o.a. bij het Expertisecentrum Omgaan met Verlies. Haar ervaringen deelt ze ook regelmatig met publicaties in (social) media. In 2020 verscheen van haar het boek ‘Een pleister tegen tranen – ondersteuning van kinderen en jongeren met een ernstig zieke ouder’, dat ze samen schreef met dr. Riet Fiddelaers-Jaspers en Machteld Lavell (uitgeverij: In De Wolken). Op dit moment schrijft ze een boek over levend verlies bij ouders van kinderen met een beperking.

Deze verdiepingsdag kan alleen gevolgd worden door mensen die de basiscursus van teken je gesprek® al gevolgd hebben. Deze verdiepingsdag is alleen geschikt voor leerkrachten, mentoren en begeleiders in de onderbouw van het VO of met vaste profielklassen in de bovenbouw.

Inhoud

Met deze verdiepingsdag van Teken je gesprek met de uitdagende groep wordt je meegenomen in het gedachtengoed van het werken met Teken je gesprek in uitdagende groepen (geschikt voor de onderbouw van het VO en vaste profielklassen).

De verdiepingsdag wordt in de eerste maanden van het schooljaar gegeven. Op het moment dat duidelijk is dat een groep in de stormingsfase blijft zitten en geen veilige groepssfeer heeft kan je samen met de mentor of docent Teken je gesprek met uitdagende groepen toepassen. Je gaat als het ware een groepsreset uitvoeren.

Met de informatie uit deze verdiepingsdag kan je zelf dit traject opstarten. Daarna volgt een coachsessie. Daarin bespreken we welke stappen nodig zijn om vanuit de inventarisatie tot de confrontatie te komen en uiteindelijk de acties. Mocht het nodig zijn dan kan er nog een extra sessie ingepland worden.

Na de verdiepingsdag kan je aan de slag met een uitdagende groep. Deze groep ga jij begeleiden met de mentor of de leerkracht. De cursus leent zich het beste voor vaste mentorgroepen uit de onderbouw van het praktijkonderwijs, VMBO, HAVO of VWO.

Opzet en opbrengst

Na de startbijeenkomst van 4 uur volgt een online coachsessie om het traject met de uitdagende groep te bespreken, te monitoren en tips te geven voor het vervolg. Dit kan eventueel ook in tweetallen. Indien nodig kunnen er extra coachsessies worden ingekocht.

Na afloop van deze scholing…
* weet je hoe je met Teken je gesprek in samenwerking met de mentor of leerkracht een uitdagende groep kan ‘resetten’
* kan je de groep betrekken en eigenaar laten maken van het veranderproces
* kan je de groep aanzetten tot actie

Overige informatie

Doelgroep: eerdere deelnemers aan TJG basis
Benodigdheden deelnemers: Meenemen cursusmateriaal uit de basiscursus (stiften, gevoelenskaarten, kwaliteitenkaarten en helpende gedachten)
Datum: vrijdag 8 november 2024
Tijd: 09.00 tot 13.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Annemarie en Bianca zijn al meer dan 8 jaar trainer voor Teken je gesprek. Annemarie en Bianca zijn beiden werkzaam in het onderwijs en hebben ruime ervaring in het begeleiden van leerlingen en leerkrachten in zowel het PO als het VO.

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren.

Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan?
Hoe helpen we een leerling perspectief te houden op een diploma, terwijl diens motivatie voor school nog ver te zoeken is?
Hoe sluiten we aan bij een leerling die in Engels al supergoed is, maar bij een groot deel van de andere vakken nog heel wat extra hulp kan gebruiken?
Ouders vragen om afstandsonderwijs, kan dat wel?
De leerling komt vaak ontregeld op school, hoe zorgen we dat hij desondanks de schooldag volhoudt? 

Herken je iets van het bovenstaande? Wil je graag tegemoet komen, maar vraag je je weleens af hoe je dit als school allemaal gerealiseerd kunt krijgen? Uitzonderingen vragen om tijd, organisatie en middelen. Wat moet er nou echt en waar ligt de grens?

Inhoud:

Met deze training bieden we een handreiking om mogelijkheden van maatwerk binnen je school te kunnen concretiseren. Dit aan de hand van zowel organisatorische, inhoudelijke als procedurele afwegingen in relatie tot het basisaanbod. Uitgangspunt daarbij is niet zozeer de intensiteit van het maatwerk zelf, maar wel wat het extra vraagt om dit maatwerk gerealiseerd te krijgen. Per school kan dit verschillen.

We gaan hierbij uit van drie niveaus:
1: Maatwerk binnen het basisaanbod.
2: Maatwerk binnen het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.
3: Maatwerk buiten het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.

Opzet:

De inhoud van deze training bestaat uit een theoretisch deel ter voorbereiding en een netwerkbijeenkomst voor uitwisseling van praktische voorbeelden van maatwerkaanbod binnen de scholen van ons eigen samenwerkingsverband.

Theorie
De deelnemers ontvangen vooraf een PowerPoint presentatie met audio. Deze dient vooraf bekeken en beluisterd te worden. Na aanmelding ontvangt iedere deelnemer hiervoor een link.

Uitwisselingsbijeenkomst
Na een gezamenlijke inleiding gaan de deelnemers uiteen in workshops. Deze worden in meerdere rondes aangeboden. Tussen elke workshopronde wordt een korte pauze ingelast. Tot slot is er een gezamenlijke afsluiting.
Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvangen de deelnemers een link om zich op te geven voor de workshops.
De workshops zullen worden gegeven door begeleiders passend onderwijs in samenwerking met één van hun scholen.

Opbrengsten:

Na afloop van deze scholing…
– heb je zicht op de ruimte binnen de wet- en regelgeving om maatwerk te kunnen realiseren binnen het VO;
– heb je aan de hand van organisatorische, inhoudelijke en procedurele afwegingen beter zicht op de mogelijkheden van maatwerk binnen je eigen school.

 

Overige informatie:

Doelgroep: Schoolleiders, (z)oco’s, GW’ers (VO en VSO)
Benodigdheden deelnemers: Huiswerkopdracht ter voorbereiding.
Deelnemers geven zich vooraf op voor de workshops die ze willen volgen op 15 oktober 2024.
Datum: dinsdag 15 oktober 2024
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Mathilde Schouten en Robin Stuart, beiden werkzaam als consulent bij het samenwerkingsverband. BPO’ers in dienst van het samenwerkingsverband en werkzaam op diverse scholen.

Inhoud:

In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het kan gaan om eenmalige gebeurtenissen (zoals een ongeluk of een overlijden), of om langdurig stressvolle omstandigheden (bijv. opgroeien met een zieke ouder, een onveilige thuissituatie, (v)echtscheiding van ouders, opgroeien in oorlogsgebied). Het zenuwstelsel raakt ontregeld, het gevoel van basisveiligheid wordt beschadigd en leerlingen gaan zich op een bepaalde manier manifesteren om zichzelf staande te houden.

Traumasensitief begeleiden is geen methodiek, maar een grondhouding. In deze workshop van twee middagen leer je hoe je traumasensitiviteit kunt inbouwen in je professionele houding en werkwijze. Je krijgt inzicht in hoe trauma wordt veroorzaakt en hoe leerlingen zichzelf leren beschermen tegen kwetsbaarheid. We besteden aandacht aan wat er in het zenuwstelsel van leerlingen gebeurt als spanning (te) hoog oploopt en hoe je dan een veilig anker kunt zijn. Het is een eerste aanzet om naar leerlingen te kijken door een ‘traumabril’.

Opzet:

Je krijgt een theoretische basis over de impact van trauma op het zenuwstelsel en op de psyche (en het gedrag) van leerlingen. Theorie wordt steeds afgewisseld met praktische, ervaringsgerichte oefeningen.

Opbrengsten:
Na afloop van deze scholing…
*ken je/ weet je…
– wat de impact van trauma is op het zenuwstelsel van de leerling
– hoe de impact zich manifesteert in gedrag van de leerling
– hoe je een veilig anker kunt zijn voor een leerling.
*kun je…
– duiden wat de beschermende functie is van ‘overleversgedrag’ bij leerlingen
– gedrag op een traumasensitieve manier bespreekbaar maken met leerlingen
*heb je…
– inzicht in het ontstaan van trauma
– inzicht in beschermingsmechanismen die leerlingen ontwikkelen
– een eerste houvast om met een (mogelijk) getraumatiseerde leerling in gesprek te gaan.

Overige informatie:

Doelgroep: VO professionals
Benodigdheden deelnemers: schrijfmateriaal
Datum: donderdag 13 en dinsdag 25 februari 2025
Tijd: 14.30 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 14.15 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Tanja van Roosmalen (1969) is rouwtherapeut, gespecialiseerd in kinderen en jongeren. Na acht jaar als orthopedagoog in een academisch ziekenhuis en vijftien jaar als ambulant begeleider in het onderwijs te hebben gewerkt met leerlingen met een levensbedreigende aandoening is zij zich verder gaan specialiseren in rouw na ingrijpend verlies. Dat doet ze vanuit haar eigen praktijk LEF Verliesbegeleiding, waar ze gezinnen, kinderen en jongeren ondersteunt, met name rondom ziekte en overlijden. Daarnaast is ze trainer, o.a. bij het Expertisecentrum Omgaan met Verlies. Haar ervaringen deelt ze ook regelmatig met publicaties in (social) media. In 2020 verscheen van haar het boek ‘Een pleister tegen tranen – ondersteuning van kinderen en jongeren met een ernstig zieke ouder’, dat ze samen schreef met dr. Riet Fiddelaers-Jaspers en Machteld Lavell (uitgeverij: In De Wolken). Op dit moment schrijft ze een boek over levend verlies bij ouders van kinderen met een beperking.

Deze verdiepingsdag kan alleen gevolgd worden door mensen die de basiscursus van teken je gesprek® al gevolgd hebben. Deze verdiepingsdag is alleen geschikt voor leerkrachten, mentoren en begeleiders in de onderbouw van het VO of met vaste profielklassen in de bovenbouw.

Inhoud

Met deze verdiepingsdag van Teken je gesprek met de uitdagende groep wordt je meegenomen in het gedachtengoed van het werken met Teken je gesprek in uitdagende groepen (geschikt voor de onderbouw van het VO en vaste profielklassen).

De verdiepingsdag wordt in de eerste maanden van het schooljaar gegeven. Op het moment dat duidelijk is dat een groep in de stormingsfase blijft zitten en geen veilige groepssfeer heeft kan je samen met de mentor of docent Teken je gesprek met uitdagende groepen toepassen. Je gaat als het ware een groepsreset uitvoeren.

Met de informatie uit deze verdiepingsdag kan je zelf dit traject opstarten. Daarna volgt een coachsessie. Daarin bespreken we welke stappen nodig zijn om vanuit de inventarisatie tot de confrontatie te komen en uiteindelijk de acties. Mocht het nodig zijn dan kan er nog een extra sessie ingepland worden.

Na de verdiepingsdag kan je aan de slag met een uitdagende groep. Deze groep ga jij begeleiden met de mentor of de leerkracht. De cursus leent zich het beste voor vaste mentorgroepen uit de onderbouw van het praktijkonderwijs, VMBO, HAVO of VWO.

Opzet en opbrengst

Na de startbijeenkomst van 4 uur volgt een online coachsessie om het traject met de uitdagende groep te bespreken, te monitoren en tips te geven voor het vervolg. Dit kan eventueel ook in tweetallen. Indien nodig kunnen er extra coachsessies worden ingekocht.

Na afloop van deze scholing…
* weet je hoe je met Teken je gesprek in samenwerking met de mentor of leerkracht een uitdagende groep kan ‘resetten’
* kan je de groep betrekken en eigenaar laten maken van het veranderproces
* kan je de groep aanzetten tot actie

Overige informatie

Doelgroep: eerdere deelnemers aan TJG basis
Benodigdheden deelnemers: Meenemen cursusmateriaal uit de basiscursus (stiften, gevoelenskaarten, kwaliteitenkaarten en helpende gedachten)
Datum: vrijdag 8 november 2024
Tijd: 09.00 tot 13.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Annemarie en Bianca zijn al meer dan 8 jaar trainer voor Teken je gesprek. Annemarie en Bianca zijn beiden werkzaam in het onderwijs en hebben ruime ervaring in het begeleiden van leerlingen en leerkrachten in zowel het PO als het VO.

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren.

Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan?
Hoe helpen we een leerling perspectief te houden op een diploma, terwijl diens motivatie voor school nog ver te zoeken is?
Hoe sluiten we aan bij een leerling die in Engels al supergoed is, maar bij een groot deel van de andere vakken nog heel wat extra hulp kan gebruiken?
Ouders vragen om afstandsonderwijs, kan dat wel?
De leerling komt vaak ontregeld op school, hoe zorgen we dat hij desondanks de schooldag volhoudt? 

Herken je iets van het bovenstaande? Wil je graag tegemoet komen, maar vraag je je weleens af hoe je dit als school allemaal gerealiseerd kunt krijgen? Uitzonderingen vragen om tijd, organisatie en middelen. Wat moet er nou echt en waar ligt de grens?

Inhoud:

Met deze training bieden we een handreiking om mogelijkheden van maatwerk binnen je school te kunnen concretiseren. Dit aan de hand van zowel organisatorische, inhoudelijke als procedurele afwegingen in relatie tot het basisaanbod. Uitgangspunt daarbij is niet zozeer de intensiteit van het maatwerk zelf, maar wel wat het extra vraagt om dit maatwerk gerealiseerd te krijgen. Per school kan dit verschillen.

We gaan hierbij uit van drie niveaus:
1: Maatwerk binnen het basisaanbod.
2: Maatwerk binnen het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.
3: Maatwerk buiten het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.

Opzet:

De inhoud van deze training bestaat uit een theoretisch deel ter voorbereiding en een netwerkbijeenkomst voor uitwisseling van praktische voorbeelden van maatwerkaanbod binnen de scholen van ons eigen samenwerkingsverband.

Theorie
De deelnemers ontvangen vooraf een PowerPoint presentatie met audio. Deze dient vooraf bekeken en beluisterd te worden. Na aanmelding ontvangt iedere deelnemer hiervoor een link.

Uitwisselingsbijeenkomst
Na een gezamenlijke inleiding gaan de deelnemers uiteen in workshops. Deze worden in meerdere rondes aangeboden. Tussen elke workshopronde wordt een korte pauze ingelast. Tot slot is er een gezamenlijke afsluiting.
Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvangen de deelnemers een link om zich op te geven voor de workshops.
De workshops zullen worden gegeven door begeleiders passend onderwijs in samenwerking met één van hun scholen.

Opbrengsten:

Na afloop van deze scholing…
– heb je zicht op de ruimte binnen de wet- en regelgeving om maatwerk te kunnen realiseren binnen het VO;
– heb je aan de hand van organisatorische, inhoudelijke en procedurele afwegingen beter zicht op de mogelijkheden van maatwerk binnen je eigen school.

 

Overige informatie:

Doelgroep: Schoolleiders, (z)oco’s, GW’ers (VO en VSO)
Benodigdheden deelnemers: Huiswerkopdracht ter voorbereiding.
Deelnemers geven zich vooraf op voor de workshops die ze willen volgen op 15 oktober 2024.
Datum: dinsdag 15 oktober 2024
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Mathilde Schouten en Robin Stuart, beiden werkzaam als consulent bij het samenwerkingsverband. BPO’ers in dienst van het samenwerkingsverband en werkzaam op diverse scholen.

Inhoud:

In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het kan gaan om eenmalige gebeurtenissen (zoals een ongeluk of een overlijden), of om langdurig stressvolle omstandigheden (bijv. opgroeien met een zieke ouder, een onveilige thuissituatie, (v)echtscheiding van ouders, opgroeien in oorlogsgebied). Het zenuwstelsel raakt ontregeld, het gevoel van basisveiligheid wordt beschadigd en leerlingen gaan zich op een bepaalde manier manifesteren om zichzelf staande te houden.

Traumasensitief begeleiden is geen methodiek, maar een grondhouding. In deze workshop van twee middagen leer je hoe je traumasensitiviteit kunt inbouwen in je professionele houding en werkwijze. Je krijgt inzicht in hoe trauma wordt veroorzaakt en hoe leerlingen zichzelf leren beschermen tegen kwetsbaarheid. We besteden aandacht aan wat er in het zenuwstelsel van leerlingen gebeurt als spanning (te) hoog oploopt en hoe je dan een veilig anker kunt zijn. Het is een eerste aanzet om naar leerlingen te kijken door een ‘traumabril’.

Opzet:

Je krijgt een theoretische basis over de impact van trauma op het zenuwstelsel en op de psyche (en het gedrag) van leerlingen. Theorie wordt steeds afgewisseld met praktische, ervaringsgerichte oefeningen.

Opbrengsten:
Na afloop van deze scholing…
*ken je/ weet je…
– wat de impact van trauma is op het zenuwstelsel van de leerling
– hoe de impact zich manifesteert in gedrag van de leerling
– hoe je een veilig anker kunt zijn voor een leerling.
*kun je…
– duiden wat de beschermende functie is van ‘overleversgedrag’ bij leerlingen
– gedrag op een traumasensitieve manier bespreekbaar maken met leerlingen
*heb je…
– inzicht in het ontstaan van trauma
– inzicht in beschermingsmechanismen die leerlingen ontwikkelen
– een eerste houvast om met een (mogelijk) getraumatiseerde leerling in gesprek te gaan.

Overige informatie:

Doelgroep: VO professionals
Benodigdheden deelnemers: schrijfmateriaal
Datum: donderdag 13 en dinsdag 25 februari 2025
Tijd: 14.30 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 14.15 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Tanja van Roosmalen (1969) is rouwtherapeut, gespecialiseerd in kinderen en jongeren. Na acht jaar als orthopedagoog in een academisch ziekenhuis en vijftien jaar als ambulant begeleider in het onderwijs te hebben gewerkt met leerlingen met een levensbedreigende aandoening is zij zich verder gaan specialiseren in rouw na ingrijpend verlies. Dat doet ze vanuit haar eigen praktijk LEF Verliesbegeleiding, waar ze gezinnen, kinderen en jongeren ondersteunt, met name rondom ziekte en overlijden. Daarnaast is ze trainer, o.a. bij het Expertisecentrum Omgaan met Verlies. Haar ervaringen deelt ze ook regelmatig met publicaties in (social) media. In 2020 verscheen van haar het boek ‘Een pleister tegen tranen – ondersteuning van kinderen en jongeren met een ernstig zieke ouder’, dat ze samen schreef met dr. Riet Fiddelaers-Jaspers en Machteld Lavell (uitgeverij: In De Wolken). Op dit moment schrijft ze een boek over levend verlies bij ouders van kinderen met een beperking.

Deze verdiepingsdag kan alleen gevolgd worden door mensen die de basiscursus van teken je gesprek® al gevolgd hebben. Deze verdiepingsdag is alleen geschikt voor leerkrachten, mentoren en begeleiders in de onderbouw van het VO of met vaste profielklassen in de bovenbouw.

Inhoud

Met deze verdiepingsdag van Teken je gesprek met de uitdagende groep wordt je meegenomen in het gedachtengoed van het werken met Teken je gesprek in uitdagende groepen (geschikt voor de onderbouw van het VO en vaste profielklassen).

De verdiepingsdag wordt in de eerste maanden van het schooljaar gegeven. Op het moment dat duidelijk is dat een groep in de stormingsfase blijft zitten en geen veilige groepssfeer heeft kan je samen met de mentor of docent Teken je gesprek met uitdagende groepen toepassen. Je gaat als het ware een groepsreset uitvoeren.

Met de informatie uit deze verdiepingsdag kan je zelf dit traject opstarten. Daarna volgt een coachsessie. Daarin bespreken we welke stappen nodig zijn om vanuit de inventarisatie tot de confrontatie te komen en uiteindelijk de acties. Mocht het nodig zijn dan kan er nog een extra sessie ingepland worden.

Na de verdiepingsdag kan je aan de slag met een uitdagende groep. Deze groep ga jij begeleiden met de mentor of de leerkracht. De cursus leent zich het beste voor vaste mentorgroepen uit de onderbouw van het praktijkonderwijs, VMBO, HAVO of VWO.

Opzet en opbrengst

Na de startbijeenkomst van 4 uur volgt een online coachsessie om het traject met de uitdagende groep te bespreken, te monitoren en tips te geven voor het vervolg. Dit kan eventueel ook in tweetallen. Indien nodig kunnen er extra coachsessies worden ingekocht.

Na afloop van deze scholing…
* weet je hoe je met Teken je gesprek in samenwerking met de mentor of leerkracht een uitdagende groep kan ‘resetten’
* kan je de groep betrekken en eigenaar laten maken van het veranderproces
* kan je de groep aanzetten tot actie

Overige informatie

Doelgroep: eerdere deelnemers aan TJG basis
Benodigdheden deelnemers: Meenemen cursusmateriaal uit de basiscursus (stiften, gevoelenskaarten, kwaliteitenkaarten en helpende gedachten)
Datum: vrijdag 8 november 2024
Tijd: 09.00 tot 13.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Annemarie en Bianca zijn al meer dan 8 jaar trainer voor Teken je gesprek. Annemarie en Bianca zijn beiden werkzaam in het onderwijs en hebben ruime ervaring in het begeleiden van leerlingen en leerkrachten in zowel het PO als het VO.

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren.

Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan?
Hoe helpen we een leerling perspectief te houden op een diploma, terwijl diens motivatie voor school nog ver te zoeken is?
Hoe sluiten we aan bij een leerling die in Engels al supergoed is, maar bij een groot deel van de andere vakken nog heel wat extra hulp kan gebruiken?
Ouders vragen om afstandsonderwijs, kan dat wel?
De leerling komt vaak ontregeld op school, hoe zorgen we dat hij desondanks de schooldag volhoudt? 

Herken je iets van het bovenstaande? Wil je graag tegemoet komen, maar vraag je je weleens af hoe je dit als school allemaal gerealiseerd kunt krijgen? Uitzonderingen vragen om tijd, organisatie en middelen. Wat moet er nou echt en waar ligt de grens?

Inhoud:

Met deze training bieden we een handreiking om mogelijkheden van maatwerk binnen je school te kunnen concretiseren. Dit aan de hand van zowel organisatorische, inhoudelijke als procedurele afwegingen in relatie tot het basisaanbod. Uitgangspunt daarbij is niet zozeer de intensiteit van het maatwerk zelf, maar wel wat het extra vraagt om dit maatwerk gerealiseerd te krijgen. Per school kan dit verschillen.

We gaan hierbij uit van drie niveaus:
1: Maatwerk binnen het basisaanbod.
2: Maatwerk binnen het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.
3: Maatwerk buiten het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.

Opzet:

De inhoud van deze training bestaat uit een theoretisch deel ter voorbereiding en een netwerkbijeenkomst voor uitwisseling van praktische voorbeelden van maatwerkaanbod binnen de scholen van ons eigen samenwerkingsverband.

Theorie
De deelnemers ontvangen vooraf een PowerPoint presentatie met audio. Deze dient vooraf bekeken en beluisterd te worden. Na aanmelding ontvangt iedere deelnemer hiervoor een link.

Uitwisselingsbijeenkomst
Na een gezamenlijke inleiding gaan de deelnemers uiteen in workshops. Deze worden in meerdere rondes aangeboden. Tussen elke workshopronde wordt een korte pauze ingelast. Tot slot is er een gezamenlijke afsluiting.
Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvangen de deelnemers een link om zich op te geven voor de workshops.
De workshops zullen worden gegeven door begeleiders passend onderwijs in samenwerking met één van hun scholen.

Opbrengsten:

Na afloop van deze scholing…
– heb je zicht op de ruimte binnen de wet- en regelgeving om maatwerk te kunnen realiseren binnen het VO;
– heb je aan de hand van organisatorische, inhoudelijke en procedurele afwegingen beter zicht op de mogelijkheden van maatwerk binnen je eigen school.

 

Overige informatie:

Doelgroep: Schoolleiders, (z)oco’s, GW’ers (VO en VSO)
Benodigdheden deelnemers: Huiswerkopdracht ter voorbereiding.
Deelnemers geven zich vooraf op voor de workshops die ze willen volgen op 15 oktober 2024.
Datum: dinsdag 15 oktober 2024
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Mathilde Schouten en Robin Stuart, beiden werkzaam als consulent bij het samenwerkingsverband. BPO’ers in dienst van het samenwerkingsverband en werkzaam op diverse scholen.

Inhoud:

In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het kan gaan om eenmalige gebeurtenissen (zoals een ongeluk of een overlijden), of om langdurig stressvolle omstandigheden (bijv. opgroeien met een zieke ouder, een onveilige thuissituatie, (v)echtscheiding van ouders, opgroeien in oorlogsgebied). Het zenuwstelsel raakt ontregeld, het gevoel van basisveiligheid wordt beschadigd en leerlingen gaan zich op een bepaalde manier manifesteren om zichzelf staande te houden.

Traumasensitief begeleiden is geen methodiek, maar een grondhouding. In deze workshop van twee middagen leer je hoe je traumasensitiviteit kunt inbouwen in je professionele houding en werkwijze. Je krijgt inzicht in hoe trauma wordt veroorzaakt en hoe leerlingen zichzelf leren beschermen tegen kwetsbaarheid. We besteden aandacht aan wat er in het zenuwstelsel van leerlingen gebeurt als spanning (te) hoog oploopt en hoe je dan een veilig anker kunt zijn. Het is een eerste aanzet om naar leerlingen te kijken door een ‘traumabril’.

Opzet:

Je krijgt een theoretische basis over de impact van trauma op het zenuwstelsel en op de psyche (en het gedrag) van leerlingen. Theorie wordt steeds afgewisseld met praktische, ervaringsgerichte oefeningen.

Opbrengsten:
Na afloop van deze scholing…
*ken je/ weet je…
– wat de impact van trauma is op het zenuwstelsel van de leerling
– hoe de impact zich manifesteert in gedrag van de leerling
– hoe je een veilig anker kunt zijn voor een leerling.
*kun je…
– duiden wat de beschermende functie is van ‘overleversgedrag’ bij leerlingen
– gedrag op een traumasensitieve manier bespreekbaar maken met leerlingen
*heb je…
– inzicht in het ontstaan van trauma
– inzicht in beschermingsmechanismen die leerlingen ontwikkelen
– een eerste houvast om met een (mogelijk) getraumatiseerde leerling in gesprek te gaan.

Overige informatie:

Doelgroep: VO professionals
Benodigdheden deelnemers: schrijfmateriaal
Datum: donderdag 13 en dinsdag 25 februari 2025
Tijd: 14.30 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 14.15 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Tanja van Roosmalen (1969) is rouwtherapeut, gespecialiseerd in kinderen en jongeren. Na acht jaar als orthopedagoog in een academisch ziekenhuis en vijftien jaar als ambulant begeleider in het onderwijs te hebben gewerkt met leerlingen met een levensbedreigende aandoening is zij zich verder gaan specialiseren in rouw na ingrijpend verlies. Dat doet ze vanuit haar eigen praktijk LEF Verliesbegeleiding, waar ze gezinnen, kinderen en jongeren ondersteunt, met name rondom ziekte en overlijden. Daarnaast is ze trainer, o.a. bij het Expertisecentrum Omgaan met Verlies. Haar ervaringen deelt ze ook regelmatig met publicaties in (social) media. In 2020 verscheen van haar het boek ‘Een pleister tegen tranen – ondersteuning van kinderen en jongeren met een ernstig zieke ouder’, dat ze samen schreef met dr. Riet Fiddelaers-Jaspers en Machteld Lavell (uitgeverij: In De Wolken). Op dit moment schrijft ze een boek over levend verlies bij ouders van kinderen met een beperking.

Deze verdiepingsdag kan alleen gevolgd worden door mensen die de basiscursus van teken je gesprek® al gevolgd hebben. Deze verdiepingsdag is alleen geschikt voor leerkrachten, mentoren en begeleiders in de onderbouw van het VO of met vaste profielklassen in de bovenbouw.

Inhoud

Met deze verdiepingsdag van Teken je gesprek met de uitdagende groep wordt je meegenomen in het gedachtengoed van het werken met Teken je gesprek in uitdagende groepen (geschikt voor de onderbouw van het VO en vaste profielklassen).

De verdiepingsdag wordt in de eerste maanden van het schooljaar gegeven. Op het moment dat duidelijk is dat een groep in de stormingsfase blijft zitten en geen veilige groepssfeer heeft kan je samen met de mentor of docent Teken je gesprek met uitdagende groepen toepassen. Je gaat als het ware een groepsreset uitvoeren.

Met de informatie uit deze verdiepingsdag kan je zelf dit traject opstarten. Daarna volgt een coachsessie. Daarin bespreken we welke stappen nodig zijn om vanuit de inventarisatie tot de confrontatie te komen en uiteindelijk de acties. Mocht het nodig zijn dan kan er nog een extra sessie ingepland worden.

Na de verdiepingsdag kan je aan de slag met een uitdagende groep. Deze groep ga jij begeleiden met de mentor of de leerkracht. De cursus leent zich het beste voor vaste mentorgroepen uit de onderbouw van het praktijkonderwijs, VMBO, HAVO of VWO.

Opzet en opbrengst

Na de startbijeenkomst van 4 uur volgt een online coachsessie om het traject met de uitdagende groep te bespreken, te monitoren en tips te geven voor het vervolg. Dit kan eventueel ook in tweetallen. Indien nodig kunnen er extra coachsessies worden ingekocht.

Na afloop van deze scholing…
* weet je hoe je met Teken je gesprek in samenwerking met de mentor of leerkracht een uitdagende groep kan ‘resetten’
* kan je de groep betrekken en eigenaar laten maken van het veranderproces
* kan je de groep aanzetten tot actie

Overige informatie

Doelgroep: eerdere deelnemers aan TJG basis
Benodigdheden deelnemers: Meenemen cursusmateriaal uit de basiscursus (stiften, gevoelenskaarten, kwaliteitenkaarten en helpende gedachten)
Datum: vrijdag 8 november 2024
Tijd: 09.00 tot 13.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Annemarie en Bianca zijn al meer dan 8 jaar trainer voor Teken je gesprek. Annemarie en Bianca zijn beiden werkzaam in het onderwijs en hebben ruime ervaring in het begeleiden van leerlingen en leerkrachten in zowel het PO als het VO.

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren.

Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan?
Hoe helpen we een leerling perspectief te houden op een diploma, terwijl diens motivatie voor school nog ver te zoeken is?
Hoe sluiten we aan bij een leerling die in Engels al supergoed is, maar bij een groot deel van de andere vakken nog heel wat extra hulp kan gebruiken?
Ouders vragen om afstandsonderwijs, kan dat wel?
De leerling komt vaak ontregeld op school, hoe zorgen we dat hij desondanks de schooldag volhoudt? 

Herken je iets van het bovenstaande? Wil je graag tegemoet komen, maar vraag je je weleens af hoe je dit als school allemaal gerealiseerd kunt krijgen? Uitzonderingen vragen om tijd, organisatie en middelen. Wat moet er nou echt en waar ligt de grens?

Inhoud:

Met deze training bieden we een handreiking om mogelijkheden van maatwerk binnen je school te kunnen concretiseren. Dit aan de hand van zowel organisatorische, inhoudelijke als procedurele afwegingen in relatie tot het basisaanbod. Uitgangspunt daarbij is niet zozeer de intensiteit van het maatwerk zelf, maar wel wat het extra vraagt om dit maatwerk gerealiseerd te krijgen. Per school kan dit verschillen.

We gaan hierbij uit van drie niveaus:
1: Maatwerk binnen het basisaanbod.
2: Maatwerk binnen het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.
3: Maatwerk buiten het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.

Opzet:

De inhoud van deze training bestaat uit een theoretisch deel ter voorbereiding en een netwerkbijeenkomst voor uitwisseling van praktische voorbeelden van maatwerkaanbod binnen de scholen van ons eigen samenwerkingsverband.

Theorie
De deelnemers ontvangen vooraf een PowerPoint presentatie met audio. Deze dient vooraf bekeken en beluisterd te worden. Na aanmelding ontvangt iedere deelnemer hiervoor een link.

Uitwisselingsbijeenkomst
Na een gezamenlijke inleiding gaan de deelnemers uiteen in workshops. Deze worden in meerdere rondes aangeboden. Tussen elke workshopronde wordt een korte pauze ingelast. Tot slot is er een gezamenlijke afsluiting.
Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvangen de deelnemers een link om zich op te geven voor de workshops.
De workshops zullen worden gegeven door begeleiders passend onderwijs in samenwerking met één van hun scholen.

Opbrengsten:

Na afloop van deze scholing…
– heb je zicht op de ruimte binnen de wet- en regelgeving om maatwerk te kunnen realiseren binnen het VO;
– heb je aan de hand van organisatorische, inhoudelijke en procedurele afwegingen beter zicht op de mogelijkheden van maatwerk binnen je eigen school.

 

Overige informatie:

Doelgroep: Schoolleiders, (z)oco’s, GW’ers (VO en VSO)
Benodigdheden deelnemers: Huiswerkopdracht ter voorbereiding.
Deelnemers geven zich vooraf op voor de workshops die ze willen volgen op 15 oktober 2024.
Datum: dinsdag 15 oktober 2024
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Mathilde Schouten en Robin Stuart, beiden werkzaam als consulent bij het samenwerkingsverband. BPO’ers in dienst van het samenwerkingsverband en werkzaam op diverse scholen.

Inhoud:

In het leven van leerlingen kunnen zich gebeurtenissen voordoen die overspoelend zijn en een enorm gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid teweeg brengen. Het kan gaan om eenmalige gebeurtenissen (zoals een ongeluk of een overlijden), of om langdurig stressvolle omstandigheden (bijv. opgroeien met een zieke ouder, een onveilige thuissituatie, (v)echtscheiding van ouders, opgroeien in oorlogsgebied). Het zenuwstelsel raakt ontregeld, het gevoel van basisveiligheid wordt beschadigd en leerlingen gaan zich op een bepaalde manier manifesteren om zichzelf staande te houden.

Traumasensitief begeleiden is geen methodiek, maar een grondhouding. In deze workshop van twee middagen leer je hoe je traumasensitiviteit kunt inbouwen in je professionele houding en werkwijze. Je krijgt inzicht in hoe trauma wordt veroorzaakt en hoe leerlingen zichzelf leren beschermen tegen kwetsbaarheid. We besteden aandacht aan wat er in het zenuwstelsel van leerlingen gebeurt als spanning (te) hoog oploopt en hoe je dan een veilig anker kunt zijn. Het is een eerste aanzet om naar leerlingen te kijken door een ‘traumabril’.

Opzet:

Je krijgt een theoretische basis over de impact van trauma op het zenuwstelsel en op de psyche (en het gedrag) van leerlingen. Theorie wordt steeds afgewisseld met praktische, ervaringsgerichte oefeningen.

Opbrengsten:
Na afloop van deze scholing…
*ken je/ weet je…
– wat de impact van trauma is op het zenuwstelsel van de leerling
– hoe de impact zich manifesteert in gedrag van de leerling
– hoe je een veilig anker kunt zijn voor een leerling.
*kun je…
– duiden wat de beschermende functie is van ‘overleversgedrag’ bij leerlingen
– gedrag op een traumasensitieve manier bespreekbaar maken met leerlingen
*heb je…
– inzicht in het ontstaan van trauma
– inzicht in beschermingsmechanismen die leerlingen ontwikkelen
– een eerste houvast om met een (mogelijk) getraumatiseerde leerling in gesprek te gaan.

Overige informatie:

Doelgroep: VO professionals
Benodigdheden deelnemers: schrijfmateriaal
Datum: donderdag 13 en dinsdag 25 februari 2025
Tijd: 14.30 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 14.15 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Tanja van Roosmalen (1969) is rouwtherapeut, gespecialiseerd in kinderen en jongeren. Na acht jaar als orthopedagoog in een academisch ziekenhuis en vijftien jaar als ambulant begeleider in het onderwijs te hebben gewerkt met leerlingen met een levensbedreigende aandoening is zij zich verder gaan specialiseren in rouw na ingrijpend verlies. Dat doet ze vanuit haar eigen praktijk LEF Verliesbegeleiding, waar ze gezinnen, kinderen en jongeren ondersteunt, met name rondom ziekte en overlijden. Daarnaast is ze trainer, o.a. bij het Expertisecentrum Omgaan met Verlies. Haar ervaringen deelt ze ook regelmatig met publicaties in (social) media. In 2020 verscheen van haar het boek ‘Een pleister tegen tranen – ondersteuning van kinderen en jongeren met een ernstig zieke ouder’, dat ze samen schreef met dr. Riet Fiddelaers-Jaspers en Machteld Lavell (uitgeverij: In De Wolken). Op dit moment schrijft ze een boek over levend verlies bij ouders van kinderen met een beperking.

Deze verdiepingsdag kan alleen gevolgd worden door mensen die de basiscursus van teken je gesprek® al gevolgd hebben. Deze verdiepingsdag is alleen geschikt voor leerkrachten, mentoren en begeleiders in de onderbouw van het VO of met vaste profielklassen in de bovenbouw.

Inhoud

Met deze verdiepingsdag van Teken je gesprek met de uitdagende groep wordt je meegenomen in het gedachtengoed van het werken met Teken je gesprek in uitdagende groepen (geschikt voor de onderbouw van het VO en vaste profielklassen).

De verdiepingsdag wordt in de eerste maanden van het schooljaar gegeven. Op het moment dat duidelijk is dat een groep in de stormingsfase blijft zitten en geen veilige groepssfeer heeft kan je samen met de mentor of docent Teken je gesprek met uitdagende groepen toepassen. Je gaat als het ware een groepsreset uitvoeren.

Met de informatie uit deze verdiepingsdag kan je zelf dit traject opstarten. Daarna volgt een coachsessie. Daarin bespreken we welke stappen nodig zijn om vanuit de inventarisatie tot de confrontatie te komen en uiteindelijk de acties. Mocht het nodig zijn dan kan er nog een extra sessie ingepland worden.

Na de verdiepingsdag kan je aan de slag met een uitdagende groep. Deze groep ga jij begeleiden met de mentor of de leerkracht. De cursus leent zich het beste voor vaste mentorgroepen uit de onderbouw van het praktijkonderwijs, VMBO, HAVO of VWO.

Opzet en opbrengst

Na de startbijeenkomst van 4 uur volgt een online coachsessie om het traject met de uitdagende groep te bespreken, te monitoren en tips te geven voor het vervolg. Dit kan eventueel ook in tweetallen. Indien nodig kunnen er extra coachsessies worden ingekocht.

Na afloop van deze scholing…
* weet je hoe je met Teken je gesprek in samenwerking met de mentor of leerkracht een uitdagende groep kan ‘resetten’
* kan je de groep betrekken en eigenaar laten maken van het veranderproces
* kan je de groep aanzetten tot actie

Overige informatie

Doelgroep: eerdere deelnemers aan TJG basis
Benodigdheden deelnemers: Meenemen cursusmateriaal uit de basiscursus (stiften, gevoelenskaarten, kwaliteitenkaarten en helpende gedachten)
Datum: vrijdag 8 november 2024
Tijd: 09.00 tot 13.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Annemarie en Bianca zijn al meer dan 8 jaar trainer voor Teken je gesprek. Annemarie en Bianca zijn beiden werkzaam in het onderwijs en hebben ruime ervaring in het begeleiden van leerlingen en leerkrachten in zowel het PO als het VO.