Van aanmelding tot plaatsing
Ervaar LVB
Van aanmelding tot plaatsing
Ervaar LVB
Van aanmelding tot plaatsing
Ervaar LVB
Van aanmelding tot plaatsing
Ervaar LVB
Van aanmelding tot plaatsing
Ervaar LVB
Maatwerk in het onderwijs
Van aanmelding tot plaatsing
Ervaar LVB
Van aanmelding tot plaatsing
Ervaar LVB
Van aanmelding tot plaatsing
Ervaar LVB
Van aanmelding tot plaatsing
Ervaar LVB
Maatwerk in het onderwijs
Inhoud:
De zorgplicht in het kader van Passend Onderwijs is een onderwerp waar veel vragen over leven. Hoe geef je als school invulling aan deze zorgplicht? Wat zijn de rechten en plichten van scholen bij de aanmelding, toelating en plaatsing van leerlingen? En hoe ga je om met situaties waarin een school niet kan voldoen aan de zorgplicht?
Met de centrale aanmeldweek nodigen we je van harte uit voor een bijeenkomst waarin we deze en andere vragen rondom zorgplicht in het onderwijs grondig bespreken. Het doel van deze bijeenkomst is om helderheid te geven over de wet- en regelgeving, de praktische uitvoering en de ondersteuningsmogelijkheden die er zijn.
Wat kun je verwachten?
- Uitleg over het verschil tussen aanmelding, toelating, inschrijving en plaatsing.
- Informatie over wanneer een school zorgplicht heeft en hoe deze in de praktijk wordt ingevuld.
- Praktische handvatten voor situaties waarin een school niet kan voldoen aan de zorgplicht.
Er is natuurlijk ruimte voor eigen vragen en casuïstiek. Breng je vragen dus zeker mee!
Opzet:
Een informatieve bijeenkomst waarin voldoende aandacht is voor eigen vragen en casuïstiek.
Overige informatie: | |
Doelgroep: | Iedereen die betrokken is bij de aanmelding van leerlingen op de V(S)O school |
Datum: | Dinsdag 18 februari 2025 |
Tijd: | 10.30 tot 12.00 uur. Inloop vanaf 10.15 uur. |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |

Inhoud:
De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven.
Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om na de training beter af te kunnen stemmen op leerlingen met een LVB.
Opzet:
– Korte uitleg over Licht Verstandelijke Beperking
– Ervaringsoefeningen
– Koppeling met de praktijk
– Tips voor omgang met jongeren met LVB
Opbrengsten:
Na afloop van deze training…
-kun je leerlingen met LVB sneller herkennen
-ben je je bewust van je eigen rol in het contact met leerlingen met een LVB.
Overige informatie: |
|
Doelgroep: | Docenten en medewerkers VO en VSO (niveau praktijkonderwijs en vmbo) |
Datum: | Dinsdag 18 maart 2025 |
Tijd: | 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur. |
Aantal deelnemers: | max. 14 |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |
Over de trainer:
Moniek Gehring geeft workshops en trainingen aan professionals, vrijwilligers en studenten. Daarnaast coördineert zij het cursusaanbod van MEE voor mensen met een beperking. Tevens is zij actief betrokken bij het project Budgetbuddy en het landelijke MEE-project Smart met Geld. Voor het project MEE Bruggenbouwer begeleidt zij een groep 2e jaars HBO-studenten.
Haar kennis en ervaring liggen op het gebied van het ondersteunen van mensen met een beperking (lichamelijk, psychisch en/of verstandelijk) in alle levensfasen en op alle levensgebieden. Als gecertificeerd trainer zet zij deze kennis en ervaring om naar effectieve trainingsprogramma’s voor zowel professionals, vrijwilligers als voor mensen met een beperking en hun omgeving.
Als trainer is zij reflectief, leergierig en levert zij kwaliteit. Ze is duidelijk en gestructureerd. Het geeft haar veel plezier en voldoening om mensen te enthousiasmeren en motiveren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en kennis.

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig.
Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk in de school te organiseren en te kunnen onderbouwen vanuit de huidige wet- en regelgeving.
Het aanbod van maatwerk op een school kent drie niveaus:
- alle leerlingen binnen het standaard aanbod
- een selecte groep binnen het standaard aanbod
- individuele leerlingen buiten het standaard aanbod
De invulling op deze te onderscheiden niveaus kan verschillen per school.
We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst en danken ieder voor zijn aanwezigheid.
Wil je meer weten over waar de ruimte ligt? Klik dan op een van de volgende links:

Inhoud:
De zorgplicht in het kader van Passend Onderwijs is een onderwerp waar veel vragen over leven. Hoe geef je als school invulling aan deze zorgplicht? Wat zijn de rechten en plichten van scholen bij de aanmelding, toelating en plaatsing van leerlingen? En hoe ga je om met situaties waarin een school niet kan voldoen aan de zorgplicht?
Met de centrale aanmeldweek nodigen we je van harte uit voor een bijeenkomst waarin we deze en andere vragen rondom zorgplicht in het onderwijs grondig bespreken. Het doel van deze bijeenkomst is om helderheid te geven over de wet- en regelgeving, de praktische uitvoering en de ondersteuningsmogelijkheden die er zijn.
Wat kun je verwachten?
- Uitleg over het verschil tussen aanmelding, toelating, inschrijving en plaatsing.
- Informatie over wanneer een school zorgplicht heeft en hoe deze in de praktijk wordt ingevuld.
- Praktische handvatten voor situaties waarin een school niet kan voldoen aan de zorgplicht.
Er is natuurlijk ruimte voor eigen vragen en casuïstiek. Breng je vragen dus zeker mee!
Opzet:
Een informatieve bijeenkomst waarin voldoende aandacht is voor eigen vragen en casuïstiek.
Overige informatie: | |
Doelgroep: | Iedereen die betrokken is bij de aanmelding van leerlingen op de V(S)O school |
Datum: | Dinsdag 18 februari 2025 |
Tijd: | 10.30 tot 12.00 uur. Inloop vanaf 10.15 uur. |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |

Inhoud:
De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven.
Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om na de training beter af te kunnen stemmen op leerlingen met een LVB.
Opzet:
– Korte uitleg over Licht Verstandelijke Beperking
– Ervaringsoefeningen
– Koppeling met de praktijk
– Tips voor omgang met jongeren met LVB
Opbrengsten:
Na afloop van deze training…
-kun je leerlingen met LVB sneller herkennen
-ben je je bewust van je eigen rol in het contact met leerlingen met een LVB.
Overige informatie: |
|
Doelgroep: | Docenten en medewerkers VO en VSO (niveau praktijkonderwijs en vmbo) |
Datum: | Dinsdag 18 maart 2025 |
Tijd: | 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur. |
Aantal deelnemers: | max. 14 |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |
Over de trainer:
Moniek Gehring geeft workshops en trainingen aan professionals, vrijwilligers en studenten. Daarnaast coördineert zij het cursusaanbod van MEE voor mensen met een beperking. Tevens is zij actief betrokken bij het project Budgetbuddy en het landelijke MEE-project Smart met Geld. Voor het project MEE Bruggenbouwer begeleidt zij een groep 2e jaars HBO-studenten.
Haar kennis en ervaring liggen op het gebied van het ondersteunen van mensen met een beperking (lichamelijk, psychisch en/of verstandelijk) in alle levensfasen en op alle levensgebieden. Als gecertificeerd trainer zet zij deze kennis en ervaring om naar effectieve trainingsprogramma’s voor zowel professionals, vrijwilligers als voor mensen met een beperking en hun omgeving.
Als trainer is zij reflectief, leergierig en levert zij kwaliteit. Ze is duidelijk en gestructureerd. Het geeft haar veel plezier en voldoening om mensen te enthousiasmeren en motiveren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en kennis.

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig.
Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk in de school te organiseren en te kunnen onderbouwen vanuit de huidige wet- en regelgeving.
Het aanbod van maatwerk op een school kent drie niveaus:
- alle leerlingen binnen het standaard aanbod
- een selecte groep binnen het standaard aanbod
- individuele leerlingen buiten het standaard aanbod
De invulling op deze te onderscheiden niveaus kan verschillen per school.
We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst en danken ieder voor zijn aanwezigheid.
Wil je meer weten over waar de ruimte ligt? Klik dan op een van de volgende links:

Inhoud:
De zorgplicht in het kader van Passend Onderwijs is een onderwerp waar veel vragen over leven. Hoe geef je als school invulling aan deze zorgplicht? Wat zijn de rechten en plichten van scholen bij de aanmelding, toelating en plaatsing van leerlingen? En hoe ga je om met situaties waarin een school niet kan voldoen aan de zorgplicht?
Met de centrale aanmeldweek nodigen we je van harte uit voor een bijeenkomst waarin we deze en andere vragen rondom zorgplicht in het onderwijs grondig bespreken. Het doel van deze bijeenkomst is om helderheid te geven over de wet- en regelgeving, de praktische uitvoering en de ondersteuningsmogelijkheden die er zijn.
Wat kun je verwachten?
- Uitleg over het verschil tussen aanmelding, toelating, inschrijving en plaatsing.
- Informatie over wanneer een school zorgplicht heeft en hoe deze in de praktijk wordt ingevuld.
- Praktische handvatten voor situaties waarin een school niet kan voldoen aan de zorgplicht.
Er is natuurlijk ruimte voor eigen vragen en casuïstiek. Breng je vragen dus zeker mee!
Opzet:
Een informatieve bijeenkomst waarin voldoende aandacht is voor eigen vragen en casuïstiek.
Overige informatie: | |
Doelgroep: | Iedereen die betrokken is bij de aanmelding van leerlingen op de V(S)O school |
Datum: | Dinsdag 18 februari 2025 |
Tijd: | 10.30 tot 12.00 uur. Inloop vanaf 10.15 uur. |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |

Inhoud:
De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven.
Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om na de training beter af te kunnen stemmen op leerlingen met een LVB.
Opzet:
– Korte uitleg over Licht Verstandelijke Beperking
– Ervaringsoefeningen
– Koppeling met de praktijk
– Tips voor omgang met jongeren met LVB
Opbrengsten:
Na afloop van deze training…
-kun je leerlingen met LVB sneller herkennen
-ben je je bewust van je eigen rol in het contact met leerlingen met een LVB.
Overige informatie: |
|
Doelgroep: | Docenten en medewerkers VO en VSO (niveau praktijkonderwijs en vmbo) |
Datum: | Dinsdag 18 maart 2025 |
Tijd: | 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur. |
Aantal deelnemers: | max. 14 |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |
Over de trainer:
Moniek Gehring geeft workshops en trainingen aan professionals, vrijwilligers en studenten. Daarnaast coördineert zij het cursusaanbod van MEE voor mensen met een beperking. Tevens is zij actief betrokken bij het project Budgetbuddy en het landelijke MEE-project Smart met Geld. Voor het project MEE Bruggenbouwer begeleidt zij een groep 2e jaars HBO-studenten.
Haar kennis en ervaring liggen op het gebied van het ondersteunen van mensen met een beperking (lichamelijk, psychisch en/of verstandelijk) in alle levensfasen en op alle levensgebieden. Als gecertificeerd trainer zet zij deze kennis en ervaring om naar effectieve trainingsprogramma’s voor zowel professionals, vrijwilligers als voor mensen met een beperking en hun omgeving.
Als trainer is zij reflectief, leergierig en levert zij kwaliteit. Ze is duidelijk en gestructureerd. Het geeft haar veel plezier en voldoening om mensen te enthousiasmeren en motiveren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en kennis.

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig.
Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk in de school te organiseren en te kunnen onderbouwen vanuit de huidige wet- en regelgeving.
Het aanbod van maatwerk op een school kent drie niveaus:
- alle leerlingen binnen het standaard aanbod
- een selecte groep binnen het standaard aanbod
- individuele leerlingen buiten het standaard aanbod
De invulling op deze te onderscheiden niveaus kan verschillen per school.
We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst en danken ieder voor zijn aanwezigheid.
Wil je meer weten over waar de ruimte ligt? Klik dan op een van de volgende links:


Inhoud:
De zorgplicht in het kader van Passend Onderwijs is een onderwerp waar veel vragen over leven. Hoe geef je als school invulling aan deze zorgplicht? Wat zijn de rechten en plichten van scholen bij de aanmelding, toelating en plaatsing van leerlingen? En hoe ga je om met situaties waarin een school niet kan voldoen aan de zorgplicht?
Met de centrale aanmeldweek nodigen we je van harte uit voor een bijeenkomst waarin we deze en andere vragen rondom zorgplicht in het onderwijs grondig bespreken. Het doel van deze bijeenkomst is om helderheid te geven over de wet- en regelgeving, de praktische uitvoering en de ondersteuningsmogelijkheden die er zijn.
Wat kun je verwachten?
- Uitleg over het verschil tussen aanmelding, toelating, inschrijving en plaatsing.
- Informatie over wanneer een school zorgplicht heeft en hoe deze in de praktijk wordt ingevuld.
- Praktische handvatten voor situaties waarin een school niet kan voldoen aan de zorgplicht.
Er is natuurlijk ruimte voor eigen vragen en casuïstiek. Breng je vragen dus zeker mee!
Opzet:
Een informatieve bijeenkomst waarin voldoende aandacht is voor eigen vragen en casuïstiek.
Overige informatie: | |
Doelgroep: | Iedereen die betrokken is bij de aanmelding van leerlingen op de V(S)O school |
Datum: | Dinsdag 18 februari 2025 |
Tijd: | 10.30 tot 12.00 uur. Inloop vanaf 10.15 uur. |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |

Inhoud:
De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven.
Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om na de training beter af te kunnen stemmen op leerlingen met een LVB.
Opzet:
– Korte uitleg over Licht Verstandelijke Beperking
– Ervaringsoefeningen
– Koppeling met de praktijk
– Tips voor omgang met jongeren met LVB
Opbrengsten:
Na afloop van deze training…
-kun je leerlingen met LVB sneller herkennen
-ben je je bewust van je eigen rol in het contact met leerlingen met een LVB.
Overige informatie: |
|
Doelgroep: | Docenten en medewerkers VO en VSO (niveau praktijkonderwijs en vmbo) |
Datum: | Dinsdag 18 maart 2025 |
Tijd: | 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur. |
Aantal deelnemers: | max. 14 |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |
Over de trainer:
Moniek Gehring geeft workshops en trainingen aan professionals, vrijwilligers en studenten. Daarnaast coördineert zij het cursusaanbod van MEE voor mensen met een beperking. Tevens is zij actief betrokken bij het project Budgetbuddy en het landelijke MEE-project Smart met Geld. Voor het project MEE Bruggenbouwer begeleidt zij een groep 2e jaars HBO-studenten.
Haar kennis en ervaring liggen op het gebied van het ondersteunen van mensen met een beperking (lichamelijk, psychisch en/of verstandelijk) in alle levensfasen en op alle levensgebieden. Als gecertificeerd trainer zet zij deze kennis en ervaring om naar effectieve trainingsprogramma’s voor zowel professionals, vrijwilligers als voor mensen met een beperking en hun omgeving.
Als trainer is zij reflectief, leergierig en levert zij kwaliteit. Ze is duidelijk en gestructureerd. Het geeft haar veel plezier en voldoening om mensen te enthousiasmeren en motiveren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en kennis.

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig.
Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk in de school te organiseren en te kunnen onderbouwen vanuit de huidige wet- en regelgeving.
Het aanbod van maatwerk op een school kent drie niveaus:
- alle leerlingen binnen het standaard aanbod
- een selecte groep binnen het standaard aanbod
- individuele leerlingen buiten het standaard aanbod
De invulling op deze te onderscheiden niveaus kan verschillen per school.
We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst en danken ieder voor zijn aanwezigheid.
Wil je meer weten over waar de ruimte ligt? Klik dan op een van de volgende links:
Inhoud:
De zorgplicht in het kader van Passend Onderwijs is een onderwerp waar veel vragen over leven. Hoe geef je als school invulling aan deze zorgplicht? Wat zijn de rechten en plichten van scholen bij de aanmelding, toelating en plaatsing van leerlingen? En hoe ga je om met situaties waarin een school niet kan voldoen aan de zorgplicht?
Met de centrale aanmeldweek nodigen we je van harte uit voor een bijeenkomst waarin we deze en andere vragen rondom zorgplicht in het onderwijs grondig bespreken. Het doel van deze bijeenkomst is om helderheid te geven over de wet- en regelgeving, de praktische uitvoering en de ondersteuningsmogelijkheden die er zijn.
Wat kun je verwachten?
- Uitleg over het verschil tussen aanmelding, toelating, inschrijving en plaatsing.
- Informatie over wanneer een school zorgplicht heeft en hoe deze in de praktijk wordt ingevuld.
- Praktische handvatten voor situaties waarin een school niet kan voldoen aan de zorgplicht.
Er is natuurlijk ruimte voor eigen vragen en casuïstiek. Breng je vragen dus zeker mee!
Opzet:
Een informatieve bijeenkomst waarin voldoende aandacht is voor eigen vragen en casuïstiek.
Overige informatie: | |
Doelgroep: | Iedereen die betrokken is bij de aanmelding van leerlingen op de V(S)O school |
Datum: | Dinsdag 18 februari 2025 |
Tijd: | 10.30 tot 12.00 uur. Inloop vanaf 10.15 uur. |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |

Inhoud:
De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven.
Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om na de training beter af te kunnen stemmen op leerlingen met een LVB.
Opzet:
– Korte uitleg over Licht Verstandelijke Beperking
– Ervaringsoefeningen
– Koppeling met de praktijk
– Tips voor omgang met jongeren met LVB
Opbrengsten:
Na afloop van deze training…
-kun je leerlingen met LVB sneller herkennen
-ben je je bewust van je eigen rol in het contact met leerlingen met een LVB.
Overige informatie: |
|
Doelgroep: | Docenten en medewerkers VO en VSO (niveau praktijkonderwijs en vmbo) |
Datum: | Dinsdag 18 maart 2025 |
Tijd: | 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur. |
Aantal deelnemers: | max. 14 |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |
Over de trainer:
Moniek Gehring geeft workshops en trainingen aan professionals, vrijwilligers en studenten. Daarnaast coördineert zij het cursusaanbod van MEE voor mensen met een beperking. Tevens is zij actief betrokken bij het project Budgetbuddy en het landelijke MEE-project Smart met Geld. Voor het project MEE Bruggenbouwer begeleidt zij een groep 2e jaars HBO-studenten.
Haar kennis en ervaring liggen op het gebied van het ondersteunen van mensen met een beperking (lichamelijk, psychisch en/of verstandelijk) in alle levensfasen en op alle levensgebieden. Als gecertificeerd trainer zet zij deze kennis en ervaring om naar effectieve trainingsprogramma’s voor zowel professionals, vrijwilligers als voor mensen met een beperking en hun omgeving.
Als trainer is zij reflectief, leergierig en levert zij kwaliteit. Ze is duidelijk en gestructureerd. Het geeft haar veel plezier en voldoening om mensen te enthousiasmeren en motiveren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en kennis.

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig.
Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk in de school te organiseren en te kunnen onderbouwen vanuit de huidige wet- en regelgeving.
Het aanbod van maatwerk op een school kent drie niveaus:
- alle leerlingen binnen het standaard aanbod
- een selecte groep binnen het standaard aanbod
- individuele leerlingen buiten het standaard aanbod
De invulling op deze te onderscheiden niveaus kan verschillen per school.
We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst en danken ieder voor zijn aanwezigheid.
Wil je meer weten over waar de ruimte ligt? Klik dan op een van de volgende links:

Inhoud:
De zorgplicht in het kader van Passend Onderwijs is een onderwerp waar veel vragen over leven. Hoe geef je als school invulling aan deze zorgplicht? Wat zijn de rechten en plichten van scholen bij de aanmelding, toelating en plaatsing van leerlingen? En hoe ga je om met situaties waarin een school niet kan voldoen aan de zorgplicht?
Met de centrale aanmeldweek nodigen we je van harte uit voor een bijeenkomst waarin we deze en andere vragen rondom zorgplicht in het onderwijs grondig bespreken. Het doel van deze bijeenkomst is om helderheid te geven over de wet- en regelgeving, de praktische uitvoering en de ondersteuningsmogelijkheden die er zijn.
Wat kun je verwachten?
- Uitleg over het verschil tussen aanmelding, toelating, inschrijving en plaatsing.
- Informatie over wanneer een school zorgplicht heeft en hoe deze in de praktijk wordt ingevuld.
- Praktische handvatten voor situaties waarin een school niet kan voldoen aan de zorgplicht.
Er is natuurlijk ruimte voor eigen vragen en casuïstiek. Breng je vragen dus zeker mee!
Opzet:
Een informatieve bijeenkomst waarin voldoende aandacht is voor eigen vragen en casuïstiek.
Overige informatie: | |
Doelgroep: | Iedereen die betrokken is bij de aanmelding van leerlingen op de V(S)O school |
Datum: | Dinsdag 18 februari 2025 |
Tijd: | 10.30 tot 12.00 uur. Inloop vanaf 10.15 uur. |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |

Inhoud:
De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven.
Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om na de training beter af te kunnen stemmen op leerlingen met een LVB.
Opzet:
– Korte uitleg over Licht Verstandelijke Beperking
– Ervaringsoefeningen
– Koppeling met de praktijk
– Tips voor omgang met jongeren met LVB
Opbrengsten:
Na afloop van deze training…
-kun je leerlingen met LVB sneller herkennen
-ben je je bewust van je eigen rol in het contact met leerlingen met een LVB.
Overige informatie: |
|
Doelgroep: | Docenten en medewerkers VO en VSO (niveau praktijkonderwijs en vmbo) |
Datum: | Dinsdag 18 maart 2025 |
Tijd: | 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur. |
Aantal deelnemers: | max. 14 |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |
Over de trainer:
Moniek Gehring geeft workshops en trainingen aan professionals, vrijwilligers en studenten. Daarnaast coördineert zij het cursusaanbod van MEE voor mensen met een beperking. Tevens is zij actief betrokken bij het project Budgetbuddy en het landelijke MEE-project Smart met Geld. Voor het project MEE Bruggenbouwer begeleidt zij een groep 2e jaars HBO-studenten.
Haar kennis en ervaring liggen op het gebied van het ondersteunen van mensen met een beperking (lichamelijk, psychisch en/of verstandelijk) in alle levensfasen en op alle levensgebieden. Als gecertificeerd trainer zet zij deze kennis en ervaring om naar effectieve trainingsprogramma’s voor zowel professionals, vrijwilligers als voor mensen met een beperking en hun omgeving.
Als trainer is zij reflectief, leergierig en levert zij kwaliteit. Ze is duidelijk en gestructureerd. Het geeft haar veel plezier en voldoening om mensen te enthousiasmeren en motiveren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en kennis.

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig.
Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk in de school te organiseren en te kunnen onderbouwen vanuit de huidige wet- en regelgeving.
Het aanbod van maatwerk op een school kent drie niveaus:
- alle leerlingen binnen het standaard aanbod
- een selecte groep binnen het standaard aanbod
- individuele leerlingen buiten het standaard aanbod
De invulling op deze te onderscheiden niveaus kan verschillen per school.
We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst en danken ieder voor zijn aanwezigheid.
Wil je meer weten over waar de ruimte ligt? Klik dan op een van de volgende links:
