15 oktober 2024

Maatwerk in het onderwijs

Een handreiking om mogelijkheden voor maatwerk binnen je school te concretiseren.

Wat kunnen we nog betekenen voor die ene leerling die maar 3 uur per week naar school kan?
Hoe helpen we een leerling perspectief te houden op een diploma, terwijl diens motivatie voor school nog ver te zoeken is?
Hoe sluiten we aan bij een leerling die in Engels al supergoed is, maar bij een groot deel van de andere vakken nog heel wat extra hulp kan gebruiken?
Ouders vragen om afstandsonderwijs, kan dat wel?
De leerling komt vaak ontregeld op school, hoe zorgen we dat hij desondanks de schooldag volhoudt?

Herken je iets van het bovenstaande? Wil je graag tegemoet komen, maar vraag je je weleens af hoe je dit als school allemaal gerealiseerd kunt krijgen? Uitzonderingen vragen om tijd, organisatie en middelen. Wat moet er nou echt en waar ligt de grens?

Inhoud:

Met deze training bieden we een handreiking om mogelijkheden van maatwerk binnen je school te kunnen concretiseren. Dit aan de hand van zowel organisatorische, inhoudelijke als procedurele afwegingen in relatie tot het basisaanbod. Uitgangspunt daarbij is niet zozeer de intensiteit van het maatwerk zelf, maar wel wat het extra vraagt om dit maatwerk gerealiseerd te krijgen. Per school kan dit verschillen.

We gaan hierbij uit van drie niveaus:
1: Maatwerk binnen het basisaanbod.
2: Maatwerk binnen het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.
3: Maatwerk buiten het basisaanbod dat enkel onder voorwaarden gerealiseerd kan worden.

Opzet:

De inhoud van deze training bestaat uit een theoretisch deel ter voorbereiding en een netwerkbijeenkomst voor uitwisseling van praktische voorbeelden van maatwerkaanbod binnen de scholen van ons eigen samenwerkingsverband.

Theorie
De deelnemers ontvangen vooraf een PowerPoint presentatie met audio. Deze dient vooraf bekeken en beluisterd te worden. Na aanmelding ontvangt iedere deelnemer hiervoor een link.

Uitwisselingsbijeenkomst
Na een gezamenlijke inleiding gaan de deelnemers uiteen in workshops. Deze worden in meerdere rondes aangeboden. Tussen elke workshopronde wordt een korte pauze ingelast. Tot slot is er een gezamenlijke afsluiting.
Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvangen de deelnemers een link om zich op te geven voor de workshops.
De workshops zullen worden gegeven door begeleiders passend onderwijs in samenwerking met één van hun scholen.

Opbrengsten:

Na afloop van deze scholing…
– heb je zicht op de ruimte binnen de wet- en regelgeving om maatwerk te kunnen realiseren binnen het VO;
– heb je aan de hand van organisatorische, inhoudelijke en procedurele afwegingen beter zicht op de mogelijkheden van maatwerk binnen je eigen school.

Overige informatie:

Doelgroep: Schoolleiders, (z)oco’s, GW’ers (VO en VSO)
Benodigdheden deelnemers: Huiswerkopdracht ter voorbereiding.
Deelnemers geven zich vooraf op voor de workshops die ze willen volgen op 15 oktober 2024.
Datum: dinsdag 15 oktober 2024
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Mathilde Schouten en Robin Stuart, beiden werkzaam als consulent bij het samenwerkingsverband. BPO’ers in dienst van het samenwerkingsverband en werkzaam op diverse scholen.

Aanmelding bijeenkomst Maatwerk

Naam(Vereist)