Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Bijeenkomst

Ervaar LVB

Inhoud: De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een…
Actueel

Maatwerk in het onderwijs

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig. Met maatwerk…

Ervaar LVB

Inhoud: De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs…

Maatwerk in het onderwijs

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig. Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van…

Ervaar LVB

Inhoud: De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs…

Maatwerk in het onderwijs

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig. Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van…

Ervaar LVB

Inhoud: De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs…

Maatwerk in het onderwijs

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig. Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van…
Bijeenkomst

Ervaar LVB

Inhoud: De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf…
Actueel

Maatwerk in het onderwijs

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de…

Ervaar LVB

Bijeenkomst
Inhoud: De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs…

Maatwerk in het onderwijs

Actueel
Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig. Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van…

Ervaar LVB

Inhoud: De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven. Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om…
Bijeenkomst

Maatwerk in het onderwijs

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig. Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk…
Actueel

Ervaar LVB

Bijeenkomst
Inhoud: De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs…

Maatwerk in het onderwijs

Actueel
Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig. Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van…

Ervaar LVB

Inhoud: De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf…

Maatwerk in het onderwijs

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de…

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB

Maatwerk in het onderwijs

Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)

Ervaar LVB
Maatwerk in het onderwijs
Teken je gesprek over: Zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten. (verdiepingsdag)
Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs
Prikkelarm… Hoe dan?!
Nieuwe directeur-bestuurder per 01-02-2025
Mentale Veerkracht – Grip op gedoe
Gespreksvaardigheden bij jongeren met een LVB en ASS
Afscheid van het Flex College
Traumasensitieve leerlingbegeleiding

Inhoud:

De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven.

Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om na de training beter af te kunnen stemmen op leerlingen met een LVB.

Opzet:

– Korte uitleg over Licht Verstandelijke Beperking
– Ervaringsoefeningen
– Koppeling met de praktijk
– Tips voor omgang met jongeren met LVB

Opbrengsten:

Na afloop van deze training…
-kun je leerlingen met LVB sneller herkennen
-ben je je bewust van je eigen rol in het contact met leerlingen met een LVB.

Overige informatie:

Doelgroep: Docenten en medewerkers VO en VSO (niveau praktijkonderwijs en vmbo)
Datum: Dinsdag 18 maart 2025
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Aantal deelnemers: max. 14
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de trainer:

Moniek Gehring geeft workshops en trainingen aan professionals, vrijwilligers en studenten. Daarnaast coördineert zij het cursusaanbod van MEE voor mensen met een beperking. Tevens is zij actief betrokken bij het project Budgetbuddy en het landelijke MEE-project Smart met Geld. Voor het project MEE Bruggenbouwer begeleidt zij een groep 2e jaars HBO-studenten.

Haar kennis en ervaring liggen op het gebied van het ondersteunen van mensen met een beperking (lichamelijk, psychisch en/of verstandelijk) in alle levensfasen en op alle levensgebieden. Als gecertificeerd trainer zet zij deze kennis en ervaring om naar effectieve trainingsprogramma’s voor zowel professionals, vrijwilligers als voor mensen met een beperking en hun omgeving.

Als trainer is zij reflectief, leergierig en levert zij kwaliteit. Ze is duidelijk en gestructureerd. Het geeft haar veel plezier en voldoening om mensen te enthousiasmeren en motiveren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en kennis.

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig.

Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk in de school te organiseren en te kunnen onderbouwen vanuit de huidige wet- en regelgeving.

Het aanbod van maatwerk op een school kent drie niveaus:

  1. alle leerlingen binnen het standaard aanbod
  2. een selecte groep binnen het standaard aanbod
  3. individuele leerlingen buiten het standaard aanbod

De invulling op deze te onderscheiden niveaus kan verschillen per school.

We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst en danken ieder voor zijn aanwezigheid.

Wil je meer weten over waar de ruimte ligt? Klik dan op een van de volgende links:

Deze verdiepingsdag kan alleen gevolgd worden door mensen die de basiscursus van teken je gesprek® al gevolgd hebben. 

Inhoud

In deze verdiepingsdag leer je hoe je gesprekken met leerlingen/studenten rondom zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten kunt aangaan en visueel kunt ondersteunen.

Opzet en opbrengst

Je krijgt praktische oefeningen die je met je leerling kunt doen en welke sjablonen je in kunt zetten. Ook leer je nieuwe sjablonen voor situaties waarin gepest wordt of grensoverschrijdend gedrag/pesten vertoond wordt. Om een goed resultaat te bereiken (dat betekent in dit geval: het pesten stopt), is het in de gesprekken met de pester en de gepeste nodig, dat jij als begeleider, mentor of coach een heldere spiegel bent. Hoe je dit kunt bereiken en waarom dat zo belangrijk is, leer je op deze dag. De aanpak van Teken je gesprek® komt het beste tot zijn recht bij individuele begeleiding of in een klein groepje (bij pesten)

Na afloop van deze scholing…
* ben je in staat gesprekstekeningen te maken met kinderen en jongeren over zelfvertrouwen – weerbaarheid – en het aangeven van grenzen (reageren op grensoverschrijdend gedrag)
* heb je geleerd hoe je zowel de pester als de gepeste in een individueel gesprek kunt helpen de pestsituatie te doorbreken.
* heb je handige stappenplannen van sjablonen over vergroten weerbaarheid en zelfvertrouwen ontvangen.
* heb je hulpmiddelen (twee werkboekjes) ontvangen, die we ontwikkeld hebben om de pester en de gepeste inzicht te geven over wat er gebeurt en wat ze zelf kunnen doen om dit te doorbreken. Maar ook de begeleider meer informatie geeft om de juiste stappen te zetten om het pesten te doorbreken.

Overige informatie

Doelgroep: Iedereen die al werkt met Teken je gesprek® op het VMBO/HAVO/VWO en handvatten wil hebben om dit goed in te zetten bij zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Let op, deze dag is niet ontwikkeld voor LVB, daarvoor is een speciale dag LVB ontwikkeld die naast de basiscursus ingezet kan worden.
Benodigdheden deelnemers: Gevoelenskaarten, kwaliteitenkaarten, helpende gedachten (is reeds in het bezit na de basiscursus). Voor verbruiksmateriaal wordt gezorgd (stiften en een A3 tekenblok/ A3 papier). Ook ontvang je een reader en diverse artikelen bij het thema.
Datum: vrijdag 9 mei 2025
Tijd: 09.00 tot 15.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Annemarie werkt al meer dan 12 jaar met Teken je gesprek en is bijna 10 trainer van Teken je gesprek. Zij bedacht en ontwikkelde samen met Adinda de Vreede, bedenker van Teken je gesprek, de toevoegingen rondom weerbaarheid, zelfvertrouwen en pesten. Annemarie is daarnaast werkzaam in haar eigen onderwijs- en coachingspraktijk en ondersteunt kinderen, jongeren, ouders en professionals bij uiteenlopende problemen rondom leren en gedrag. www.annemarielaseur.nl

Inhoud:

De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven.

Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om na de training beter af te kunnen stemmen op leerlingen met een LVB.

Opzet:

– Korte uitleg over Licht Verstandelijke Beperking
– Ervaringsoefeningen
– Koppeling met de praktijk
– Tips voor omgang met jongeren met LVB

Opbrengsten:

Na afloop van deze training…
-kun je leerlingen met LVB sneller herkennen
-ben je je bewust van je eigen rol in het contact met leerlingen met een LVB.

Overige informatie:

Doelgroep: Docenten en medewerkers VO en VSO (niveau praktijkonderwijs en vmbo)
Datum: Dinsdag 18 maart 2025
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Aantal deelnemers: max. 14
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de trainer:

Moniek Gehring geeft workshops en trainingen aan professionals, vrijwilligers en studenten. Daarnaast coördineert zij het cursusaanbod van MEE voor mensen met een beperking. Tevens is zij actief betrokken bij het project Budgetbuddy en het landelijke MEE-project Smart met Geld. Voor het project MEE Bruggenbouwer begeleidt zij een groep 2e jaars HBO-studenten.

Haar kennis en ervaring liggen op het gebied van het ondersteunen van mensen met een beperking (lichamelijk, psychisch en/of verstandelijk) in alle levensfasen en op alle levensgebieden. Als gecertificeerd trainer zet zij deze kennis en ervaring om naar effectieve trainingsprogramma’s voor zowel professionals, vrijwilligers als voor mensen met een beperking en hun omgeving.

Als trainer is zij reflectief, leergierig en levert zij kwaliteit. Ze is duidelijk en gestructureerd. Het geeft haar veel plezier en voldoening om mensen te enthousiasmeren en motiveren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en kennis.

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig.

Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk in de school te organiseren en te kunnen onderbouwen vanuit de huidige wet- en regelgeving.

Het aanbod van maatwerk op een school kent drie niveaus:

  1. alle leerlingen binnen het standaard aanbod
  2. een selecte groep binnen het standaard aanbod
  3. individuele leerlingen buiten het standaard aanbod

De invulling op deze te onderscheiden niveaus kan verschillen per school.

We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst en danken ieder voor zijn aanwezigheid.

Wil je meer weten over waar de ruimte ligt? Klik dan op een van de volgende links:

Deze verdiepingsdag kan alleen gevolgd worden door mensen die de basiscursus van teken je gesprek® al gevolgd hebben. 

Inhoud

In deze verdiepingsdag leer je hoe je gesprekken met leerlingen/studenten rondom zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten kunt aangaan en visueel kunt ondersteunen.

Opzet en opbrengst

Je krijgt praktische oefeningen die je met je leerling kunt doen en welke sjablonen je in kunt zetten. Ook leer je nieuwe sjablonen voor situaties waarin gepest wordt of grensoverschrijdend gedrag/pesten vertoond wordt. Om een goed resultaat te bereiken (dat betekent in dit geval: het pesten stopt), is het in de gesprekken met de pester en de gepeste nodig, dat jij als begeleider, mentor of coach een heldere spiegel bent. Hoe je dit kunt bereiken en waarom dat zo belangrijk is, leer je op deze dag. De aanpak van Teken je gesprek® komt het beste tot zijn recht bij individuele begeleiding of in een klein groepje (bij pesten)

Na afloop van deze scholing…
* ben je in staat gesprekstekeningen te maken met kinderen en jongeren over zelfvertrouwen – weerbaarheid – en het aangeven van grenzen (reageren op grensoverschrijdend gedrag)
* heb je geleerd hoe je zowel de pester als de gepeste in een individueel gesprek kunt helpen de pestsituatie te doorbreken.
* heb je handige stappenplannen van sjablonen over vergroten weerbaarheid en zelfvertrouwen ontvangen.
* heb je hulpmiddelen (twee werkboekjes) ontvangen, die we ontwikkeld hebben om de pester en de gepeste inzicht te geven over wat er gebeurt en wat ze zelf kunnen doen om dit te doorbreken. Maar ook de begeleider meer informatie geeft om de juiste stappen te zetten om het pesten te doorbreken.

Overige informatie

Doelgroep: Iedereen die al werkt met Teken je gesprek® op het VMBO/HAVO/VWO en handvatten wil hebben om dit goed in te zetten bij zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Let op, deze dag is niet ontwikkeld voor LVB, daarvoor is een speciale dag LVB ontwikkeld die naast de basiscursus ingezet kan worden.
Benodigdheden deelnemers: Gevoelenskaarten, kwaliteitenkaarten, helpende gedachten (is reeds in het bezit na de basiscursus). Voor verbruiksmateriaal wordt gezorgd (stiften en een A3 tekenblok/ A3 papier). Ook ontvang je een reader en diverse artikelen bij het thema.
Datum: vrijdag 9 mei 2025
Tijd: 09.00 tot 15.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Annemarie werkt al meer dan 12 jaar met Teken je gesprek en is bijna 10 trainer van Teken je gesprek. Zij bedacht en ontwikkelde samen met Adinda de Vreede, bedenker van Teken je gesprek, de toevoegingen rondom weerbaarheid, zelfvertrouwen en pesten. Annemarie is daarnaast werkzaam in haar eigen onderwijs- en coachingspraktijk en ondersteunt kinderen, jongeren, ouders en professionals bij uiteenlopende problemen rondom leren en gedrag. www.annemarielaseur.nl

Inhoud:

De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven.

Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om na de training beter af te kunnen stemmen op leerlingen met een LVB.

Opzet:

– Korte uitleg over Licht Verstandelijke Beperking
– Ervaringsoefeningen
– Koppeling met de praktijk
– Tips voor omgang met jongeren met LVB

Opbrengsten:

Na afloop van deze training…
-kun je leerlingen met LVB sneller herkennen
-ben je je bewust van je eigen rol in het contact met leerlingen met een LVB.

Overige informatie:

Doelgroep: Docenten en medewerkers VO en VSO (niveau praktijkonderwijs en vmbo)
Datum: Dinsdag 18 maart 2025
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Aantal deelnemers: max. 14
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de trainer:

Moniek Gehring geeft workshops en trainingen aan professionals, vrijwilligers en studenten. Daarnaast coördineert zij het cursusaanbod van MEE voor mensen met een beperking. Tevens is zij actief betrokken bij het project Budgetbuddy en het landelijke MEE-project Smart met Geld. Voor het project MEE Bruggenbouwer begeleidt zij een groep 2e jaars HBO-studenten.

Haar kennis en ervaring liggen op het gebied van het ondersteunen van mensen met een beperking (lichamelijk, psychisch en/of verstandelijk) in alle levensfasen en op alle levensgebieden. Als gecertificeerd trainer zet zij deze kennis en ervaring om naar effectieve trainingsprogramma’s voor zowel professionals, vrijwilligers als voor mensen met een beperking en hun omgeving.

Als trainer is zij reflectief, leergierig en levert zij kwaliteit. Ze is duidelijk en gestructureerd. Het geeft haar veel plezier en voldoening om mensen te enthousiasmeren en motiveren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en kennis.

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig.

Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk in de school te organiseren en te kunnen onderbouwen vanuit de huidige wet- en regelgeving.

Het aanbod van maatwerk op een school kent drie niveaus:

  1. alle leerlingen binnen het standaard aanbod
  2. een selecte groep binnen het standaard aanbod
  3. individuele leerlingen buiten het standaard aanbod

De invulling op deze te onderscheiden niveaus kan verschillen per school.

We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst en danken ieder voor zijn aanwezigheid.

Wil je meer weten over waar de ruimte ligt? Klik dan op een van de volgende links:

Deze verdiepingsdag kan alleen gevolgd worden door mensen die de basiscursus van teken je gesprek® al gevolgd hebben. 

Inhoud

In deze verdiepingsdag leer je hoe je gesprekken met leerlingen/studenten rondom zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten kunt aangaan en visueel kunt ondersteunen.

Opzet en opbrengst

Je krijgt praktische oefeningen die je met je leerling kunt doen en welke sjablonen je in kunt zetten. Ook leer je nieuwe sjablonen voor situaties waarin gepest wordt of grensoverschrijdend gedrag/pesten vertoond wordt. Om een goed resultaat te bereiken (dat betekent in dit geval: het pesten stopt), is het in de gesprekken met de pester en de gepeste nodig, dat jij als begeleider, mentor of coach een heldere spiegel bent. Hoe je dit kunt bereiken en waarom dat zo belangrijk is, leer je op deze dag. De aanpak van Teken je gesprek® komt het beste tot zijn recht bij individuele begeleiding of in een klein groepje (bij pesten)

Na afloop van deze scholing…
* ben je in staat gesprekstekeningen te maken met kinderen en jongeren over zelfvertrouwen – weerbaarheid – en het aangeven van grenzen (reageren op grensoverschrijdend gedrag)
* heb je geleerd hoe je zowel de pester als de gepeste in een individueel gesprek kunt helpen de pestsituatie te doorbreken.
* heb je handige stappenplannen van sjablonen over vergroten weerbaarheid en zelfvertrouwen ontvangen.
* heb je hulpmiddelen (twee werkboekjes) ontvangen, die we ontwikkeld hebben om de pester en de gepeste inzicht te geven over wat er gebeurt en wat ze zelf kunnen doen om dit te doorbreken. Maar ook de begeleider meer informatie geeft om de juiste stappen te zetten om het pesten te doorbreken.

Overige informatie

Doelgroep: Iedereen die al werkt met Teken je gesprek® op het VMBO/HAVO/VWO en handvatten wil hebben om dit goed in te zetten bij zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Let op, deze dag is niet ontwikkeld voor LVB, daarvoor is een speciale dag LVB ontwikkeld die naast de basiscursus ingezet kan worden.
Benodigdheden deelnemers: Gevoelenskaarten, kwaliteitenkaarten, helpende gedachten (is reeds in het bezit na de basiscursus). Voor verbruiksmateriaal wordt gezorgd (stiften en een A3 tekenblok/ A3 papier). Ook ontvang je een reader en diverse artikelen bij het thema.
Datum: vrijdag 9 mei 2025
Tijd: 09.00 tot 15.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Annemarie werkt al meer dan 12 jaar met Teken je gesprek en is bijna 10 trainer van Teken je gesprek. Zij bedacht en ontwikkelde samen met Adinda de Vreede, bedenker van Teken je gesprek, de toevoegingen rondom weerbaarheid, zelfvertrouwen en pesten. Annemarie is daarnaast werkzaam in haar eigen onderwijs- en coachingspraktijk en ondersteunt kinderen, jongeren, ouders en professionals bij uiteenlopende problemen rondom leren en gedrag. www.annemarielaseur.nl

Inhoud:

De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven.

Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om na de training beter af te kunnen stemmen op leerlingen met een LVB.

Opzet:

– Korte uitleg over Licht Verstandelijke Beperking
– Ervaringsoefeningen
– Koppeling met de praktijk
– Tips voor omgang met jongeren met LVB

Opbrengsten:

Na afloop van deze training…
-kun je leerlingen met LVB sneller herkennen
-ben je je bewust van je eigen rol in het contact met leerlingen met een LVB.

Overige informatie:

Doelgroep: Docenten en medewerkers VO en VSO (niveau praktijkonderwijs en vmbo)
Datum: Dinsdag 18 maart 2025
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Aantal deelnemers: max. 14
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de trainer:

Moniek Gehring geeft workshops en trainingen aan professionals, vrijwilligers en studenten. Daarnaast coördineert zij het cursusaanbod van MEE voor mensen met een beperking. Tevens is zij actief betrokken bij het project Budgetbuddy en het landelijke MEE-project Smart met Geld. Voor het project MEE Bruggenbouwer begeleidt zij een groep 2e jaars HBO-studenten.

Haar kennis en ervaring liggen op het gebied van het ondersteunen van mensen met een beperking (lichamelijk, psychisch en/of verstandelijk) in alle levensfasen en op alle levensgebieden. Als gecertificeerd trainer zet zij deze kennis en ervaring om naar effectieve trainingsprogramma’s voor zowel professionals, vrijwilligers als voor mensen met een beperking en hun omgeving.

Als trainer is zij reflectief, leergierig en levert zij kwaliteit. Ze is duidelijk en gestructureerd. Het geeft haar veel plezier en voldoening om mensen te enthousiasmeren en motiveren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en kennis.

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig.

Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk in de school te organiseren en te kunnen onderbouwen vanuit de huidige wet- en regelgeving.

Het aanbod van maatwerk op een school kent drie niveaus:

  1. alle leerlingen binnen het standaard aanbod
  2. een selecte groep binnen het standaard aanbod
  3. individuele leerlingen buiten het standaard aanbod

De invulling op deze te onderscheiden niveaus kan verschillen per school.

We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst en danken ieder voor zijn aanwezigheid.

Wil je meer weten over waar de ruimte ligt? Klik dan op een van de volgende links:

Deze verdiepingsdag kan alleen gevolgd worden door mensen die de basiscursus van teken je gesprek® al gevolgd hebben. 

Inhoud

In deze verdiepingsdag leer je hoe je gesprekken met leerlingen/studenten rondom zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten kunt aangaan en visueel kunt ondersteunen.

Opzet en opbrengst

Je krijgt praktische oefeningen die je met je leerling kunt doen en welke sjablonen je in kunt zetten. Ook leer je nieuwe sjablonen voor situaties waarin gepest wordt of grensoverschrijdend gedrag/pesten vertoond wordt. Om een goed resultaat te bereiken (dat betekent in dit geval: het pesten stopt), is het in de gesprekken met de pester en de gepeste nodig, dat jij als begeleider, mentor of coach een heldere spiegel bent. Hoe je dit kunt bereiken en waarom dat zo belangrijk is, leer je op deze dag. De aanpak van Teken je gesprek® komt het beste tot zijn recht bij individuele begeleiding of in een klein groepje (bij pesten)

Na afloop van deze scholing…
* ben je in staat gesprekstekeningen te maken met kinderen en jongeren over zelfvertrouwen – weerbaarheid – en het aangeven van grenzen (reageren op grensoverschrijdend gedrag)
* heb je geleerd hoe je zowel de pester als de gepeste in een individueel gesprek kunt helpen de pestsituatie te doorbreken.
* heb je handige stappenplannen van sjablonen over vergroten weerbaarheid en zelfvertrouwen ontvangen.
* heb je hulpmiddelen (twee werkboekjes) ontvangen, die we ontwikkeld hebben om de pester en de gepeste inzicht te geven over wat er gebeurt en wat ze zelf kunnen doen om dit te doorbreken. Maar ook de begeleider meer informatie geeft om de juiste stappen te zetten om het pesten te doorbreken.

Overige informatie

Doelgroep: Iedereen die al werkt met Teken je gesprek® op het VMBO/HAVO/VWO en handvatten wil hebben om dit goed in te zetten bij zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Let op, deze dag is niet ontwikkeld voor LVB, daarvoor is een speciale dag LVB ontwikkeld die naast de basiscursus ingezet kan worden.
Benodigdheden deelnemers: Gevoelenskaarten, kwaliteitenkaarten, helpende gedachten (is reeds in het bezit na de basiscursus). Voor verbruiksmateriaal wordt gezorgd (stiften en een A3 tekenblok/ A3 papier). Ook ontvang je een reader en diverse artikelen bij het thema.
Datum: vrijdag 9 mei 2025
Tijd: 09.00 tot 15.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Annemarie werkt al meer dan 12 jaar met Teken je gesprek en is bijna 10 trainer van Teken je gesprek. Zij bedacht en ontwikkelde samen met Adinda de Vreede, bedenker van Teken je gesprek, de toevoegingen rondom weerbaarheid, zelfvertrouwen en pesten. Annemarie is daarnaast werkzaam in haar eigen onderwijs- en coachingspraktijk en ondersteunt kinderen, jongeren, ouders en professionals bij uiteenlopende problemen rondom leren en gedrag. www.annemarielaseur.nl

Inhoud:

De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven.

Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om na de training beter af te kunnen stemmen op leerlingen met een LVB.

Opzet:

– Korte uitleg over Licht Verstandelijke Beperking
– Ervaringsoefeningen
– Koppeling met de praktijk
– Tips voor omgang met jongeren met LVB

Opbrengsten:

Na afloop van deze training…
-kun je leerlingen met LVB sneller herkennen
-ben je je bewust van je eigen rol in het contact met leerlingen met een LVB.

Overige informatie:

Doelgroep: Docenten en medewerkers VO en VSO (niveau praktijkonderwijs en vmbo)
Datum: Dinsdag 18 maart 2025
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Aantal deelnemers: max. 14
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de trainer:

Moniek Gehring geeft workshops en trainingen aan professionals, vrijwilligers en studenten. Daarnaast coördineert zij het cursusaanbod van MEE voor mensen met een beperking. Tevens is zij actief betrokken bij het project Budgetbuddy en het landelijke MEE-project Smart met Geld. Voor het project MEE Bruggenbouwer begeleidt zij een groep 2e jaars HBO-studenten.

Haar kennis en ervaring liggen op het gebied van het ondersteunen van mensen met een beperking (lichamelijk, psychisch en/of verstandelijk) in alle levensfasen en op alle levensgebieden. Als gecertificeerd trainer zet zij deze kennis en ervaring om naar effectieve trainingsprogramma’s voor zowel professionals, vrijwilligers als voor mensen met een beperking en hun omgeving.

Als trainer is zij reflectief, leergierig en levert zij kwaliteit. Ze is duidelijk en gestructureerd. Het geeft haar veel plezier en voldoening om mensen te enthousiasmeren en motiveren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en kennis.

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig.

Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk in de school te organiseren en te kunnen onderbouwen vanuit de huidige wet- en regelgeving.

Het aanbod van maatwerk op een school kent drie niveaus:

  1. alle leerlingen binnen het standaard aanbod
  2. een selecte groep binnen het standaard aanbod
  3. individuele leerlingen buiten het standaard aanbod

De invulling op deze te onderscheiden niveaus kan verschillen per school.

We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst en danken ieder voor zijn aanwezigheid.

Wil je meer weten over waar de ruimte ligt? Klik dan op een van de volgende links:

Deze verdiepingsdag kan alleen gevolgd worden door mensen die de basiscursus van teken je gesprek® al gevolgd hebben. 

Inhoud

In deze verdiepingsdag leer je hoe je gesprekken met leerlingen/studenten rondom zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten kunt aangaan en visueel kunt ondersteunen.

Opzet en opbrengst

Je krijgt praktische oefeningen die je met je leerling kunt doen en welke sjablonen je in kunt zetten. Ook leer je nieuwe sjablonen voor situaties waarin gepest wordt of grensoverschrijdend gedrag/pesten vertoond wordt. Om een goed resultaat te bereiken (dat betekent in dit geval: het pesten stopt), is het in de gesprekken met de pester en de gepeste nodig, dat jij als begeleider, mentor of coach een heldere spiegel bent. Hoe je dit kunt bereiken en waarom dat zo belangrijk is, leer je op deze dag. De aanpak van Teken je gesprek® komt het beste tot zijn recht bij individuele begeleiding of in een klein groepje (bij pesten)

Na afloop van deze scholing…
* ben je in staat gesprekstekeningen te maken met kinderen en jongeren over zelfvertrouwen – weerbaarheid – en het aangeven van grenzen (reageren op grensoverschrijdend gedrag)
* heb je geleerd hoe je zowel de pester als de gepeste in een individueel gesprek kunt helpen de pestsituatie te doorbreken.
* heb je handige stappenplannen van sjablonen over vergroten weerbaarheid en zelfvertrouwen ontvangen.
* heb je hulpmiddelen (twee werkboekjes) ontvangen, die we ontwikkeld hebben om de pester en de gepeste inzicht te geven over wat er gebeurt en wat ze zelf kunnen doen om dit te doorbreken. Maar ook de begeleider meer informatie geeft om de juiste stappen te zetten om het pesten te doorbreken.

Overige informatie

Doelgroep: Iedereen die al werkt met Teken je gesprek® op het VMBO/HAVO/VWO en handvatten wil hebben om dit goed in te zetten bij zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Let op, deze dag is niet ontwikkeld voor LVB, daarvoor is een speciale dag LVB ontwikkeld die naast de basiscursus ingezet kan worden.
Benodigdheden deelnemers: Gevoelenskaarten, kwaliteitenkaarten, helpende gedachten (is reeds in het bezit na de basiscursus). Voor verbruiksmateriaal wordt gezorgd (stiften en een A3 tekenblok/ A3 papier). Ook ontvang je een reader en diverse artikelen bij het thema.
Datum: vrijdag 9 mei 2025
Tijd: 09.00 tot 15.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Annemarie werkt al meer dan 12 jaar met Teken je gesprek en is bijna 10 trainer van Teken je gesprek. Zij bedacht en ontwikkelde samen met Adinda de Vreede, bedenker van Teken je gesprek, de toevoegingen rondom weerbaarheid, zelfvertrouwen en pesten. Annemarie is daarnaast werkzaam in haar eigen onderwijs- en coachingspraktijk en ondersteunt kinderen, jongeren, ouders en professionals bij uiteenlopende problemen rondom leren en gedrag. www.annemarielaseur.nl

Inhoud:

De training bestaat uit verschillende oefeningen die je alleen en in duo’s uitvoert. Door de oefeningen ervaar je zelf de betekenis van een Licht Verstandelijke Beperking in het onderwijs en het dagelijks leven.

Het is een laagdrempelige manier om te leren over LVB en het geeft je handvatten om na de training beter af te kunnen stemmen op leerlingen met een LVB.

Opzet:

– Korte uitleg over Licht Verstandelijke Beperking
– Ervaringsoefeningen
– Koppeling met de praktijk
– Tips voor omgang met jongeren met LVB

Opbrengsten:

Na afloop van deze training…
-kun je leerlingen met LVB sneller herkennen
-ben je je bewust van je eigen rol in het contact met leerlingen met een LVB.

Overige informatie:

Doelgroep: Docenten en medewerkers VO en VSO (niveau praktijkonderwijs en vmbo)
Datum: Dinsdag 18 maart 2025
Tijd: 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur.
Aantal deelnemers: max. 14
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de trainer:

Moniek Gehring geeft workshops en trainingen aan professionals, vrijwilligers en studenten. Daarnaast coördineert zij het cursusaanbod van MEE voor mensen met een beperking. Tevens is zij actief betrokken bij het project Budgetbuddy en het landelijke MEE-project Smart met Geld. Voor het project MEE Bruggenbouwer begeleidt zij een groep 2e jaars HBO-studenten.

Haar kennis en ervaring liggen op het gebied van het ondersteunen van mensen met een beperking (lichamelijk, psychisch en/of verstandelijk) in alle levensfasen en op alle levensgebieden. Als gecertificeerd trainer zet zij deze kennis en ervaring om naar effectieve trainingsprogramma’s voor zowel professionals, vrijwilligers als voor mensen met een beperking en hun omgeving.

Als trainer is zij reflectief, leergierig en levert zij kwaliteit. Ze is duidelijk en gestructureerd. Het geeft haar veel plezier en voldoening om mensen te enthousiasmeren en motiveren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en kennis.

Afgelopen week hebben de consulenten de scholen geïnformeerd over Maatwerk in het onderwijs. Van alle scholen was de ondersteuningscoördinator en/of de gedragswetenschapper aanwezig.

Met maatwerk bedoelen we de “flexibele afstemming van het onderwijsaanbod op de unieke behoeften, talenten en interesses van de leerling(en)”. We hebben de scholen handvatten gegeven om maatwerk in de school te organiseren en te kunnen onderbouwen vanuit de huidige wet- en regelgeving.

Het aanbod van maatwerk op een school kent drie niveaus:

  1. alle leerlingen binnen het standaard aanbod
  2. een selecte groep binnen het standaard aanbod
  3. individuele leerlingen buiten het standaard aanbod

De invulling op deze te onderscheiden niveaus kan verschillen per school.

We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst en danken ieder voor zijn aanwezigheid.

Wil je meer weten over waar de ruimte ligt? Klik dan op een van de volgende links:

Deze verdiepingsdag kan alleen gevolgd worden door mensen die de basiscursus van teken je gesprek® al gevolgd hebben. 

Inhoud

In deze verdiepingsdag leer je hoe je gesprekken met leerlingen/studenten rondom zelfvertrouwen, weerbaarheid en pesten kunt aangaan en visueel kunt ondersteunen.

Opzet en opbrengst

Je krijgt praktische oefeningen die je met je leerling kunt doen en welke sjablonen je in kunt zetten. Ook leer je nieuwe sjablonen voor situaties waarin gepest wordt of grensoverschrijdend gedrag/pesten vertoond wordt. Om een goed resultaat te bereiken (dat betekent in dit geval: het pesten stopt), is het in de gesprekken met de pester en de gepeste nodig, dat jij als begeleider, mentor of coach een heldere spiegel bent. Hoe je dit kunt bereiken en waarom dat zo belangrijk is, leer je op deze dag. De aanpak van Teken je gesprek® komt het beste tot zijn recht bij individuele begeleiding of in een klein groepje (bij pesten)

Na afloop van deze scholing…
* ben je in staat gesprekstekeningen te maken met kinderen en jongeren over zelfvertrouwen – weerbaarheid – en het aangeven van grenzen (reageren op grensoverschrijdend gedrag)
* heb je geleerd hoe je zowel de pester als de gepeste in een individueel gesprek kunt helpen de pestsituatie te doorbreken.
* heb je handige stappenplannen van sjablonen over vergroten weerbaarheid en zelfvertrouwen ontvangen.
* heb je hulpmiddelen (twee werkboekjes) ontvangen, die we ontwikkeld hebben om de pester en de gepeste inzicht te geven over wat er gebeurt en wat ze zelf kunnen doen om dit te doorbreken. Maar ook de begeleider meer informatie geeft om de juiste stappen te zetten om het pesten te doorbreken.

Overige informatie

Doelgroep: Iedereen die al werkt met Teken je gesprek® op het VMBO/HAVO/VWO en handvatten wil hebben om dit goed in te zetten bij zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Let op, deze dag is niet ontwikkeld voor LVB, daarvoor is een speciale dag LVB ontwikkeld die naast de basiscursus ingezet kan worden.
Benodigdheden deelnemers: Gevoelenskaarten, kwaliteitenkaarten, helpende gedachten (is reeds in het bezit na de basiscursus). Voor verbruiksmateriaal wordt gezorgd (stiften en een A3 tekenblok/ A3 papier). Ook ontvang je een reader en diverse artikelen bij het thema.
Datum: vrijdag 9 mei 2025
Tijd: 09.00 tot 15.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur.
Locatie: Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen.

Over de workshopgever/trainer:

Annemarie werkt al meer dan 12 jaar met Teken je gesprek en is bijna 10 trainer van Teken je gesprek. Zij bedacht en ontwikkelde samen met Adinda de Vreede, bedenker van Teken je gesprek, de toevoegingen rondom weerbaarheid, zelfvertrouwen en pesten. Annemarie is daarnaast werkzaam in haar eigen onderwijs- en coachingspraktijk en ondersteunt kinderen, jongeren, ouders en professionals bij uiteenlopende problemen rondom leren en gedrag. www.annemarielaseur.nl