Hoe werk je met bovenbouw leerlingen aan mentale veerkracht?
Herken je dit?
“er speelt van alles in de bovenbouw, maar hoe ontdek ik nou wat die leerlingen echt bezig houdt?”
“er zijn meerdere leerlingen in de klas die met hetzelfde worstelen. Hoe zorgen we ervoor dat ze zich daar niet alleen mee voelen?”
“ik wil graag dat mijn leerlingen veerkrachtig zijn; hoe stimuleren we dat?”
“ik zie dat leerlingen worstelen met dingen die ik ook heb meegemaakt; kan ik mijn eigen ervaringen inzetten en hoe doe ik dat?
“ik denk dat leerlingen veel meer voor elkaar kunnen betekenen; hoe faciliteren we dat?”
Inhoud:
Hartoptreden voert dit programma uit voor bovenbouw leerlingen van een havo of vwo afdeling. Het idee is om met dit programma het gesprek met elkaar te openen over mentale veerkracht van jongeren. Tegelijkertijd ervaar je zelf hoe wij met leerlingen rond dit thema werken, zonder dat het therapeutisch wordt.
Opzet:
Het eerste uur spelen we onze theatervoorstelling over mentaal welzijn gevolgd door een nagesprek. De voorstelling eindigt ermee dat de acteurs uit hun rol stappen en als zichzelf iets delen over problemen waar ze mee geworsteld hebben in hun eigen middelbare schooltijd. In het nagesprek vragen we wat mensen heeft geraakt en wat ze hebben beleefd tijdens de voorstelling.
Na een korte pauze geven we de volgende twee uur de training Grip op Gedoe over het leren omgaan met problemen in het leven. We werken aan thema’s als: ‘hoe ga je om met somberheid?’; ‘hoe ga je om met stress?’; ‘hoe pak je problemen aan?’; ‘hoe ondersteun je vrienden als ze het moeilijk hebben?’; ‘wat doe je met boosheid en agressie?’; ‘hoe ga je om met eenzaamheid?’ Tijdens deze training maak je kennis met een methode om problemen in het leven te analyseren, te leren benoemen wat je daarbij voelt, te ontdekken welke behoeftes daarachter schuilgaan en dan pas te onderzoeken welke oplossingsrichtingen er zijn.
Opbrengsten:
Na afloop van deze bijeenkomst heb je…
-meer inzicht gekregen over hoe mentaal welzijn leeft onder bovenbouw leerlingen.
-met collega’s uitgewisseld over hoe je met alle leerlingen in de bovenbouw kunt werken aan mentale veerkracht; en niet alleen met de leerlingen die niet lekker gaan.
-zelf ervaren hoe het is om met de methode ‘Grip op Gedoe’ te werken.
Overige informatie: |
|
Doelgroep: | zorg-/ondersteuningscoördinatoren, docenten, mentoren en andere geïnteresseerden die werken met bovenbouw leerlingen |
Datum: | donderdag 30 januari 2025 |
Tijd: | 14.00 tot 17.00 uur. Inloop vanaf 13.45 uur. |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |
Over de trainers:
Mijn naam is Charel van Deursen en ik werk sinds 2005 in het voortgezet en speciaal onderwijs. Ik heb in het onderwijs in heel uiteenlopende rollen gewerkt: docent, teamleider, coördinator, pest-coördinator, procesbegeleider, trainer, coach en vertrouwenspersoon. Het welzijn van groepen en individuen in het onderwijs is voor mij altijd het allerbelangrijkste geweest. De afgelopen 15 jaar heb ik daarom expertise opgebouwd over groepsdynamieken als pesten en uitsluiting. Daarnaast heb ik veel trainingen gevolgd in persoonlijke ontwikkeling; om met leerlingen te leren praten over wat hen echt bezighoudt. Mijn bedrijf heet HartOptreden met een t. Als er iets mis gaat in groepen wordt heel snel gezegd dat er keihard moet worden opgetreden. Ik denk dat er meestal iets anders nodig is.
Mijn naam is Menno Vroon en ik ben sinds 2009 theatermaker en docent fysiek theater, werkzaam zowel in het hbo als daarbuiten. Bij ArtEZ werk ik onder andere in een minor waar we studenten begeleiden in het onderzoeken en verbeelden van levensvragen. Binnen dit onderwijs valt me op hoeveel studenten worstelen met persoonlijke kwesties en hoe onbekend ze zijn met spreken over wat ze voelen of wat ze nodig hebben. De afgelopen tien jaar heb ik scholing gevolgd gericht op persoonlijke ontwikkeling, hier heb ik ook Charel leren kennen. Zelf dacht ik lange tijd dat ik niet wist wat ik voelde, maar door de juiste begeleiding ontdekte ik dat ik dat prima kon voelen; ik had alleen de woorden nog niet. Mijn droom is dat we leerlingen handvaten en vertrouwen geven om zonder oordeel te leren kijken naar zichzelf en waar ze behoefte aan hebben, zodat ze steviger en met meer plezier in het leven komen te staan.
Daarnaast brengen we Tijn Winters mee, die het licht en geluid verzorgt. Tijn is een student aan de HKU en vindt welzijn een heel belangrijk thema.