Er is een groep leerlingen waar de problematiek verder rijkt dan het domein onderwijs. Er zijn problemen op meerdere leefgebieden en dus is er goede regie nodig op de samenwerking tussen onderwijs, zorg en ondersteuning buiten de school. De vraag is dan hoe de regievoering in elkaar zit. Wie neemt het voortouw, wie stelt het plan op, wie houdt overzicht en grijpt in als de situatie verandert of als het plan niet goed wordt uitgevoerd?
In een eendaagse training regievoering nemen we deelnemers mee in de wereld van zorg en ondersteuning rondom de school. We gaan in op de rol van verschillende partijen, de contactpersonen en de routes. Daarbij staan we ook stil bij de eigen rol vanuit school, waar liggen je eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden, en waar niet?
We staan ook stil bij verschillende vormen van regievoering: zelfregie, casusregie, procesregie, behandelregie en beleidsregie. Daarbij kijken we naar die regievoering, steeds vanuit het perspectief van de school, en met aandacht voor de rollen van anderen.
In de training Regievoeren besteden we aandacht aan vaardigheden: inzicht in invloed, voorzitten van het multidisciplinair overleg, adresseren in de richting van het bestuur.
In het hart van de aanpak staat een heldere visie op de rol van regievoering. Daarbij gaan we in op die ene unieke bevoegdheid van de procesregisseur en we maken inzichtelijk hoe regisseurs kunnen schakelen tussen verticale en horizontale rollen. Het gesprek over de rolinvulling doen we vanuit een helder referentiekader rondom taakstelling van de school.
Tevens staan centraal in deze training de vaardigheden: we gaan in op leidinggeven aan het goede gesprek, met aandacht voor beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming en met aandacht voor inhoud, proces en relatie. Daarin doen we de oefening leidinggeven met de ogen. Die helpt om de goede balans te vinden tussen inhoud en proces. Ook besteden we aandacht aan inzicht in invloed en aan escaleren (naar het bestuurlijk niveau).
Tijdens de training gaan we waar nodig flexibel om met het programma. We kunnen versnellen, vertragen en bijstellen op basis van vraagstukken die de kern blijken te raken. Waar gewenst reiken we verdiepingsstof aan. We zijn op een constructieve manier in gesprek over het werk en hebben oog voor de onderlinge dynamiek.
Opzet:
Het programma van de training gaat in de ochtend vooral om kennis en attitude, in de middag vooral om vaardigheden.
- Welkom, kennismaking, verdieping op de eigen vraag en ervaringen
- Regievoering: welke vormen van regie onderscheiden we en wat is jullie rol (incl. verantwoordelijkheden en bevoegdheden)
- Zicht op het veld: de rol van zorginstanties, consulenten van de gemeente, leerplichtambtenaar, wijk- of buurtteams, schuldhulpverlening, veilig thuis, jeugdbeschermingstafel, veiligheidshuis, woningcorporatie, etc.
- Inzicht in invloed
- Regievoering in het multidisciplinair overleg
- Adresseren naar het bestuur
Opbrengsten:
Na afloop van deze bijeenkomst…
- Ken je de vormen van regievoering, welke rol voor het onderwijs is weggelegd en welke verantwoordelijkheden en bevoegdheden daarbij horen en kun je een duidelijke visie “meenemen” op regievoeren
- Heb je zicht op het speelveld.
- Kun je regievoeren in een MDO.
- Weet je hoe je kunt escaleren wanneer afstemming met hulpverlening stagneert.
Overige informatie: |
|
Doelgroep: | functionarissen die verantwoordelijk zijn voor het voeren van MDO’s zoals zorgcoördinatoren, IB’ers (VSO), teamleiders |
Aantal deelnemers: | maximaal 10 deelnemers |
Datum: | vrijdag 6 december |
Tijd: | 09.00 tot 16.00 uur. Inloop vanaf 08.45 uur. (inclusief lunch) |
Locatie: | Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o., Streekweg 20, Nijmegen. |
Over de trainer:
Joost Vos is grondlegger van deze aanpak voor casus- en procesregie en medeauteur van de boekjes ‘Onmogelijke Levens, Botsende Logica’s en Eigenzinnige Professionals’ over samenwerking bij multi-problematiek, ‘Wijkteam als werkplaats’ over samenwerking vanuit de drie decentralisaties en ‘Voorkoming Escalatie’ over bevoegdheidsverdeling in het sociaal- en veiligheidsdomein. Hij is initiatiefnemer en beheerder van de website ‘Platform Procesregie’.
Hij verzorgt jaarlijks twee maal een open, en met grote regelmaat een in-company, training casus- en procesregie voor professionals of (multidisciplinaire) teams met een regierol.
De situatie in het onderwijs kent hij vanuit betrokkenheid als lid/voorzitter van de raad van toezicht van een grote scholenkoepel (ten tijde van de invoering van passend onderwijs) en als kerndocent ‘onderwijs in een maatschappelijke context’ bij C-Lion (nu HPO Education). Dit onderwijs was specifiek gericht op het functioneren van het onderwijs in het brede netwerk van zorg, veiligheid en ondersteuning.